Nem mindennapi kiállításmegnyitóval ünnepelte a szerelmesek napját az atlantai High Művészeti Múzeum. Az egyik leglátogatottabb amerikai múzeum az emblematikus mexikói művészpár, Frida Kahlo és Diego Rivera legnevesebb alkotásait rendezte lenyűgöző, monografikus igényű festménytárlattá.
A Frida & Diego - Szenvedély, Politika és Festészet címen futó kiállítás a legszebb és legteljesebb tárlat, mely a nagyhatású művész házaspár életéről és munkásságáról valaha megrendezésre került. A több mint 120 festményt felvonultató, közös kiállításon a két festőművész szinte összes, ikonikus alkotása helyet kapott. Diego Rivera monumentális kubista freskói és portréi mellett festőművész neje, Frida Kahlo legismertebb munkái is felsorakoznak: politikai ihletésű festményei éppúgy, mint híres, szimbolista-szürrealista önarckép-sorozata.
Eltérő művészi stílusok összefonódása.
Frida Kahlo és a nála huszonegy évvel idősebb Diego Rivera 1928-ban ismerkedtek meg, és alig egy évre rá, 1929. augusztus 21-én házasodtak össze. Kapcsolatuk kezdetén Rivera már ünnepelt festőművész volt, Fridában az ő hatására és bátorítására erősödött meg az elhatározás, hogy végérvényesen a festészetnek szentelje magát.
Mindketten tagjai voltak az önálló mexikói kultúra megteremtését megcélzó művészi csoportnak, egyformán harcos politikai elveket vallottak, szenvedélyesen éltek és alkottak, mégis merőben eltérő művészi örökséget hagytak maguk után: Frida szimbolikus képeket és drámai önarcképeket, míg Diego monumentális, kubista freskókat, valamint munkásokat és parasztokat megörökítő, mexikói életképeket.
Rivera és Kahlo huszonöt évig voltak házasok, és bár szenvedélyes és viharos kapcsolatuk egész életükre kihatott, alkotásaik szinte soha nem jelentek még meg közös kiállításon, épp stílusuk feltűnő különbözősége miatt - mutatott rá az atlantai tárlat különlegességére Elliot King, a kiállítás kurátora.
A Frida & Diego kiállítás azonban - a nyilvánvaló különbözőségen túllépve - a két művészi hagyaték közös pontjaira koncentrál: politikai-világnézeti közösségükre, Mexikó és a festészet iránti elkötelezettségükre, a kölcsönös inspirációra, szenvedélyes és viharos szerelmükre, házasságukra és különválásukra, boldogságukra és veszteségeikre.
A gazdag tárlaton szinte az összes ismert festmény felvonul.
A kiállítás kronologikus rendet követ, ugyanakkor termenként más-más témát jár körül. A tárlat bevezető részében Rivera-művek dominálnak, itt kaptak helyet a festő Cézanne ihlette, posztimpresszionista tájképei, párizsi művészbarátairól festett portréi, valamint a későbbi művészetét uraló mozgatható, monumentális, kubista freskói és olajfestményei.
A belső termekben már Frida alkotásai, csendéletei és drámai hatású önarcképei sorakoznak. A rendkívül gazdag képanyagot bemutató tárlaton az amerikai közönség szinte az összes jól ismert Kahlo-festményt megcsodálhatja, többek közt a Henry Ford Kórház, avagy A repülő ágy, az Önarckép majommal, a Tehuana önarckép, avagy Diegóra gondolva, vagy a Törött gerinc című alkotásokat is.
A mexikói művész házaspár ikonikus kapcsolatának, szenvedélyes és viharos szerelmének emléket állító kiállítás stílusosan Bálint-napon, február 14-én nyitotta meg kapuit. A Frida & Diego - Szenvedély, Politika és Festészet címmel megrendezett, nagyszabású festménytárlat május 12-éig vendégeskedik az atlantai High Művészeti Múzeumban.