A világ leghíresebb festményétől indulunk, a klasszikus kompozíció és mintaszerűen szerkesztett perspektíva legtökéletesebbnek tartott megvalósulásától, Leonardo Utolsó vacsorájáról. De csak hogy lássuk, milyen magaslatokat nem volt érdemes újra meg újra ostromolni, és mitől fordultak el a modern művészek az afrikai maszkok, az orosz népművészet vagy a prehistorikus tárgyak – az "ősember művészete" – felé.
Olvashatnak arról, mit jelentett az új utak keresésekor a dzsessz az európai, majd amerikai művészeknek, kik mutattak iránta érdeklődést és kik utasították el akár faji alapon. Láthatjuk azt is, hogy az elfordulás az akadémikus normáktól milyen sokféle lehetett, akár egy korszakon, egy országon, sőt egy városon belül is, attól függően, ki állt nemzeti alapon és kiből lett "Nyugat-imádó". Aztán végigtekinthetünk egy különös művészi pályán, Mokry-Mészáros Dezső korszakait sorra véve – ő sem volt a klasszikus értékek híve, inkább az érdekelte, amit még nem hamisított meg a történetírás.
Építészetről is írunk: a kifinomultságtól elforduló brutalizmusról, ami iránt Európa-szerte egyre növekvő érdeklődés mutatkozik, így mi összeszedtünk néhányat az irányzat magyarországi példáiból is. Interjúalanyaink sem szokványosak, mindegyikükre jellemző az eredeti és friss gondolkodás, a természetesség és némi formabontó aktivitás.
A tartalomból:
Artanzix
Fáy Miklós: Antileonardo liga
Martos Gábor: Sokan, többet – harmadszor! - 2015 legnagyobb és legérdekesebb nemzetközi és hazai műtárgypiaci sikerei
Vadas József: "Érzem a ritmust" – Kortárs művészet dzsessz kísérettel Stuttgartban
Gergely Mariann: Káró bubi – szamárfarok – céltábla – Az orosz avantgárd művészet neoprimitivista irányzata az 1910-es években
Váraljai Anna: Sokféle foglalkozás gyűjtője lettem… - Mokry-Mészáros Dezső művészete
Mélyi József: Tüntető-tábla-kép - Nemes Csabával beszélget Mélyi József
Szikra Renáta - Topor Tünde: "Nem paranoiásan, de azért reflektáltan köll élni" – Beszélgetés Mucsi Emesével, a Jelentés kiállítás kurátorával
Branczik Márta: Nyers, beton - Goldfinger Ernő nyomában
Gréczi Emőke - Topor Tünde: Jobban megy nekünk, amikor behívjuk a vevőt a galériába és beszélgetünk vele, vagy megiszunk egy sört… - Beszélgetés Jurecskó Lászlóval és Kishonti Zsolttal, a több mint 25 éve együtt vezetett MissionArt Galéria tulajdonosaival
Kelen Anna: Patkó Károly műveinek utóélete - és eddig ismeretlen kiállításai
Szikra Renáta: Pöttyös Panni a múzeumban - F. Győrffy Anna-kiállítás a PIM-ben