Az elmúlt hetekben, bő másfél hónapban, azon gondolkodtam, hogy a megváltozott otthoni munka körülmények között, hogyan tudnám új lehetőségként értelmezni, és ezzel közelebb hozni a három évtizede vezetett szcenikai gyűjtemény kincseit a viselettörténeti-szaktörténeti kurzusom tematikájával... Az emelt szintű művészeti szakképzésben tanuló, leendő stílus- és divat-, valamint textiltervezőknek hogyan segíthetném PIM-OSZMI gyűjteményünkkel a tudás elmélyítését és a vizualitásra alapozott tárgy sokszínűségét, az évtizedek alatt felkutatott és közgyűjteménybe integrált kalapokkal, különleges cipőkkel, viseletekkel, ékszerekkel, egyedi anyagkezeléssel. A jelmeztár érdekességeit kapcsoltam össze a viselettörténet szakanyagon keresztül, cikkek, képsorok, gondolati felvetések elkészítésével és megosztásával a legkülönbözőbb, együtt is működő internetes felületeken keresztül.
Ezzel múzeumi tárunk ismertsége a diákok körében nagymértékben nőtt, miközben az OKJ szakvizsgára való felkészülés, képelemzés, a tudás elmélyítésének feladata sokszínűvé vált.
A játszva tanulás eredményeképpen számos nagyszerű elemzést kaptam, hogyan látják a huszonévesek a történeti viseletek újjászületését, vagy hogyan reagálnak a kortárs divatházak reakcióira, vagy a divatlapok adta válaszokra, ebben a különös koronás helyzetben. A közelítés, egy-egy probléma iránti érzékenyítés és mindezek megfogalmazása rajzban és rövid fogalmazásban, arra a következtetésre juttatott, hogy
az őszi szemeszterben is használni fogjuk a most bevezetett technikai újításokat, a google classrom áttekinthetőségét és a múzeum és szakiskola gyűjteményének és eredményeinek összekapcsolását.
Terveim között szerepel a
jelmeztárhoz kapcsolódó viseleti fogalomtár elkészítése a jelmezek pontosabb leírása érdekében, ugyanakkor a szakoktatás tartalmának bővítése, a szerkesztett-gyűjtött képsorok és fogalmi-formai vázlatok mellett
egy-egy különleges tervezői-iparművészeti pályakép, életút bemutatásával, valamint a
drámajátékok beépítése a viseleti kommunikáció oktatásába.
Az illusztrációként választott jelmez, a Jelky András Iparművészeti Szakgimnázium emelt művészeti képzésén készült, Malecz Viktória hallgató, leendő tervező munkája az újrahasznosítás, a papír felhasználás, a stílus-divat ismeretek bemutatásának és a jelmez kialakításának érdekes reprezentációja.
Leonardo da Vinci szavaival:
A legnagyobb kiváltság a megértés öröme!
Turnai Tímea
muzeológus és szakoktató