2024.11.14.
Szabadtéri Néprajzi Múzeum

Díjat nyert a Skanzen

2024.10.14.
Déri Múzeum

Áldokumentumfilmek a MALTER-en

2024.09.26.
Magyar Nemzeti Galéria

Október 13-ig látható az Így történt.

PIM - Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet - Budapest
Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet
Cím: 1013, Budapest Krisztina körút 57.
Telefonszám: (1) 375-1184
Nyitva tartás: H,Sze 9-16: bábtár, emléktár, fotótár, hangtár, kézirattár, képzőművészeti gyűjtemény, kisnyomtatványtár, makett-gyűjtemény, szcenikai gyűjtemény, színlaptár,topográfia
H,Sze 9-16, P 9-14: videótár, tánctár, könyvtár, dokumentáció, központi adattár
PIM - Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet
hír, művelődés, szabadidő, színház, színházművészet, szórakozás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Székely László alkotói tehetségét, felülmúlhatatlan munkabírását, mindig megújulni képes kreatív gondolatait a színházi szakma és a kritika sohasem vitatta. Székely Lászlót kivételes élet-igenlése, a rajzolás és tervezés iránti szenvedélye, az újjászületés, játéktér-teremtés iránti olthatatlan szomja teszi azzá, ami. Mestere a tér teremtésének és újra felfedezésének, kivételes rajztudás és művészeti ismeret találkozik munkáiban, egy-egy meghatározó teátrumi élmény kapcsán.
Székel László színpadterve a Három nővér c. előadáshoz
Tervezői pályája kezdeteinek, szolnoki éveinek és a Katona József Színház előadásaihoz tervezett díszletképeit az OSZMI szcenikai gyűjteménye őrzi és dolgozza fel. Az OSZMI rendezésében 1991-ben és 1995-ben létrejött Prágai Quadriennálé társkurátora volt Szegő György építésszel. 1991-ben díszlettervezéseit bemutató tárlatát a prágai Magyar Intézetben rendezte meg a Színházi Intézet.

2014-ben, pályája összegzéseként, akadémiai székfoglalójának laudációjára Bodolay Géza rendezőt kérték fel, aki jelenleg a PIM-OSZMI tagintézményi igazgatója.

Székely László, felsőfokú tanulmányait 1953-ban kezdte meg a Magyar Iparművészeti Főiskolán. Mestere Varga Mátyás, a Szegedi Szabadtéri Játékok alapító tagja, valamint Oláh Gusztáv, a Magyar Állami Operaház vezető díszlettervezője voltak. Két évvel később eltávolították a főiskoláról, így 1959-ig volt műszaki rajzoló, rajztanár és rajz szakkör vezető is.

1959-ben rehabilitálták, Hincz Gyula festő- és grafikusművész, az Iparművészeti Főiskola rektorának engedélyével ismét felsőfokú tanulmányokat folytathatott. 1960-ban diplomázott mint díszlettervező, látványtervező iparművész.

Magát inkább a színpadi tér tervezőjének tekinti, ami jóval több, szimbolikus tartalmat takar, mint csupán a díszletek tervezése, létrehozója. A drámát és a színpadi teret kívánja megtölteni tervezői gondolattal és tartalommal, hol fényekkel, hol díszlet-elemekkel, hol hangulatokkal és drapériákkal, fém és fa szerkezetekkel az előadás, a rendező és a tervező közös koncepciója alapján.

Munkája alap pillére: a darab mondanivalója, tartalma és a tervezői, rendezői asszociációk összhangja! Gyakran hangoztatott és tanított esszenciája munkájának, miszerint a tervezés nem lehet öncélú, mert hiába szép, ha nem funkcionális.

Pályaképének bemutatását az adott keretek között, májusban folytatjuk! Munkásságát feldolgozó képes kötete elérhető könyvtárunkban, mely az OSZMI, az NKA és a színházak támogatásával jöhetett létre. Jelenleg az MMA színházművészeti tagozatának rendes tagja, akadémikusa.
Turnai Tímea