2024.11.14.
Szabadtéri Néprajzi Múzeum

Díjat nyert a Skanzen

2024.10.14.
Déri Múzeum

Áldokumentumfilmek a MALTER-en

2024.09.26.
Magyar Nemzeti Galéria

Október 13-ig látható az Így történt.

PIM - Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet - Budapest
Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet
Cím: 1013, Budapest Krisztina körút 57.
Telefonszám: (1) 375-1184
Nyitva tartás: H,Sze 9-16: bábtár, emléktár, fotótár, hangtár, kézirattár, képzőművészeti gyűjtemény, kisnyomtatványtár, makett-gyűjtemény, szcenikai gyűjtemény, színlaptár,topográfia
H,Sze 9-16, P 9-14: videótár, tánctár, könyvtár, dokumentáció, központi adattár
PIM - Országos Színháztörténeti Múzeum és Intézet
hír, színházművészet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Korábbi cikkünkben írtunk az ország egyetlen veszprémi-színházi patinázó műhelyéről, jelmezei titkairól és egy nagyszerű tervezőről, aki a rockoperák látványvilágát is jegyzi, de a Centrál Színház, szabadtéri előadások számos díszletét, jelmezét is: Rátkai Erzsébet. A színházi látvány és jelmez létrehozása ugyanakkor csapatmunka, közös alkotói folyamat. A tervező rajzai, anyagmintái alapján a kivitelező és patinázó műhelyt, a varrodát is vezető Ozsváth Ildikó és csapata vlósítja meg végül a színpadi viseleteket. Együttműködésükből legendás előadások születtek.
Részelt a Chicago musicalből
Az alapító tervező - Rátkai Erzsébet - munkájukról, céljaikról, 2008-ban beszélt, egy hosszabb riportban a jelmeztervek születése kapcsán „A darab egésze jelenik meg előttem lassan, ködben haladva, látszólag nem fontos részletek, hangulatok, felületek mutatkoznak. Térben, időben minden keveredik. Próbálom bejárni azt az utat, amelynek a végére minden látható lesz a képzeletemben. Ehhez kell a legnagyobb erőfeszítés, ez a munka legnehezebb része. Mindez a fejemben játszódik, még papír sincs előttem. Ezután körvonalazódnak a szereplők, lassan a színésszel eggyé válnak, s ekkor kezd fontos szerepet játszani a színész lénye, arányos fizikai adottságai. Erre komolyan lehet építkezni. Ekkor már a színész egyre jobban befolyásol, egyre jobban válik a végső forma a játszó színésztől elválaszthatatlanná. Sok vicces megoldásnak lehet forrása az adott színész, és sok mindenben inspirál. Amikor azután a színész az első beöltözés pillanatától elkezd úgy mozogni, viselkedni, ahogy a szerepe megkívánja, azaz a jelmezével együtt magára vette az alakítandó szereplő egyéniségét, úgy érzem, hogy nem dolgoztam hiába.” - mesélte Rátkai Erzsébet.

A 2014-ben bemutatott Chicago című musical (Petőfi Színház, Veszprém, rendező Eperjes Károly) előadásában Rátkai Erzsébet egy olyan, eddig ismeretlen textilt is alkalmazott, melynek alapja és bevonata a fém, ezért rendkívül jól gyűrhető, variálható. A meleg színekkel játéka - a halvány rózsaszíntől az égő vörösön át a fáradt mályva tónusokig -, valamint a szürkésfekete és mély sötét fekete hideg színek variációja varázslatos színkompozíciókkal érzékeltette  a karakterek érzelmi változásait. A gyűrődésekkel való szabászati és fényjátéka hozta meg a következő szakmai elismerést, a tervező, rendező kollégák szavazatai alapján. A színházkolónia 2014-ben Brodway Magyarországon címmel közölt elismerő kritikát az előadás látványvilágáról:

„Figyelem, nagy szavak jönnek: ilyen minőségi, szórakoztató, tartalmas musical előadást se itthon, se másutt nem láttam! Az egész előadásra jellemző a nagyfokú igényesség. Horesnyi Balázs díszlete ízléses, az esküdtszék tizenkét Al Capone-ja eredeti ötlet, a Billy irodája mögötti városképre pedig hosszú percekre odaszegeződik a szem. Rátkai Erzsébet munkásságának nagy rajongója vagyok, rendre kitűnő stílusérzékkel nyúl az anyagokhoz, az öncélúságot messziről kerüli, de egy csipet eleganciát mindig találunk ruháiban; most sincs ez másként, kifejező, karakterépítő jelmezeket álmodott a szereplőknek.”

Az előadás képeit nézegetve valóban szuggesztív jelmezek születtek, melyek nemcsak a színészeket segítik a karakter kifejezésben, mozgásban, de a különleges csapat-műhelymunkáról is regélnek.

Turnai Tímea