Korábbi cikkünkben írtunk az ország egyetlen veszprémi-színházi patinázó műhelyéről, jelmezei titkairól és egy nagyszerű tervezőről, aki a rockoperák látványvilágát is jegyzi, de a Centrál Színház, szabadtéri előadások számos díszletét, jelmezét is: Rátkai Erzsébet. A színházi látvány és jelmez létrehozása ugyanakkor csapatmunka, közös alkotói folyamat. A tervező rajzai, anyagmintái alapján a kivitelező és patinázó műhelyt, a varrodát is vezető Ozsváth Ildikó és csapata vlósítja meg végül a színpadi viseleteket. Együttműködésükből legendás előadások születtek.Az alapító tervező - Rátkai Erzsébet - munkájukról, céljaikról, 2008-ban beszélt, egy hosszabb riportban a jelmeztervek születése kapcsán
„A darab egésze jelenik meg előttem lassan, ködben haladva, látszólag nem fontos részletek, hangulatok, felületek mutatkoznak. Térben, időben minden keveredik. Próbálom bejárni azt az utat, amelynek a végére minden látható lesz a képzeletemben. Ehhez kell a legnagyobb erőfeszítés, ez a munka legnehezebb része. Mindez a fejemben játszódik, még papír sincs előttem. Ezután körvonalazódnak a szereplők, lassan a színésszel eggyé válnak, s ekkor kezd fontos szerepet játszani a színész lénye, arányos fizikai adottságai. Erre komolyan lehet építkezni. Ekkor már a színész egyre jobban befolyásol, egyre jobban válik a végső forma a játszó színésztől elválaszthatatlanná. Sok vicces megoldásnak lehet forrása az adott színész, és sok mindenben inspirál. Amikor azután a színész az első beöltözés pillanatától elkezd úgy mozogni, viselkedni, ahogy a szerepe megkívánja, azaz a jelmezével együtt magára vette az alakítandó szereplő egyéniségét, úgy érzem, hogy nem dolgoztam hiába.” - mesélte Rátkai Erzsébet.
A 2014-ben bemutatott
Chicago című musical (Petőfi Színház, Veszprém, rendező Eperjes Károly) előadásában
Rátkai Erzsébet egy olyan, eddig ismeretlen textilt is alkalmazott, melynek alapja és bevonata a fém, ezért rendkívül jól gyűrhető, variálható. A meleg színekkel játéka - a halvány rózsaszíntől az égő vörösön át a fáradt mályva tónusokig -, valamint a szürkésfekete és mély sötét fekete hideg színek variációja varázslatos színkompozíciókkal érzékeltette a karakterek érzelmi változásait.
A gyűrődésekkel való szabászati és fényjátéka hozta meg a következő szakmai elismerést, a tervező, rendező kollégák szavazatai alapján.
A színházkolónia 2014-ben
Brodway Magyarországon címmel közölt elismerő kritikát az előadás látványvilágáról:
„Figyelem, nagy szavak jönnek: ilyen minőségi, szórakoztató, tartalmas musical előadást se itthon, se másutt nem láttam! Az egész előadásra jellemző a nagyfokú igényesség. Horesnyi Balázs díszlete ízléses, az esküdtszék tizenkét Al Capone-ja eredeti ötlet, a Billy irodája mögötti városképre pedig hosszú percekre odaszegeződik a szem. Rátkai Erzsébet munkásságának nagy rajongója vagyok, rendre kitűnő stílusérzékkel nyúl az anyagokhoz, az öncélúságot messziről kerüli, de egy csipet eleganciát mindig találunk ruháiban; most sincs ez másként, kifejező, karakterépítő jelmezeket álmodott a szereplőknek.” Az előadás képeit nézegetve valóban
szuggesztív jelmezek születtek, melyek nemcsak a színészeket segítik a karakter kifejezésben, mozgásban, de a különleges csapat-műhelymunkáról is regélnek.
Turnai Tímea