A gyermeknapok hazai története 1906-ban kezdődik, amikor megalakították az Országos Gyermekvédő Ligát, amely azonnal körlevélben fordult a vármegyékhez: minden évben rendezzék meg az Országos Gyermeknapot, amikor a tehetősek adakozhatnak a szegény gyerekeknek. Az első alkalmat már 1906 tavaszán több városban megtartották. Az I. világháború idején rendezett gyermeknapokon nem csak az elhagyott gyerekeknek, de a hadiárváknak is gyűjtöttek. Az 1930-as évektől Nemzeti Gyermekhét néven futott az akció.Ajándéküdülés a gyermekhét alkalmából
Az Osztrák–Magyar Monarchiában
1918-ban szervezték az első gyermeküdültetést, majd az 1920-as évek elején rendszeresen indultak üdülővonatok Hollandiába. A szegényebb családok gyermekeinek a hazai vidéken biztosították a nyaralást, például a kispesti rabbi Pestszentlőrincre szervezett ilyet. Az 1920-as évektől egyre több országban rendeztek gyermeknapot, 1954-től az ENSZ is ajánlotta a megtartását. Egységes napja nincs, a legtöbb helyen június 1-jén, Magyarországon május utolsó vasárnapján tartják a Nemzetközi Gyermeknapot.
A gyermeknapok közkedvelt témaköre: a KRESZ
A XVIII. kerületben 1963-ban babakorzót, 1968-ban bohócparádét tartottak ezen a napon, de az 1970-es évektől divatosak lettek a különböző vetélkedők. Ezek gyakori témája volt a közlekedés: 1976-ban az úttörőavatás után a Bókay-kerti KRESZ-parkban kerékpár-, roller-, és görkorcsolyaversenyeket, a Kossuth téri ifjúsági parkban játékos vetélkedőket rendeztek. 1987-ben a gyermeknap alkalmából az SZTK parkolójában rendeztek közeledésbiztonsági napot gazdag szórakoztatóműsorra, autósvetélkedővel, kerékpáros ügyességi versennyel, helikopter-, rendőrmotoros-, traffipax-, és radarpisztoly-bemutatóval.
A KRESZ nem hiányozhatott a játékpolcokról sem
De a rossz idő sem állhatta útját a KRESZ gyakorlásának, hiszen sok háztartásban volt otthon „Közlekedési játék”. Ha mégsem, akkor a Vörös Hadsereg útja 155. (ma Üllői út 489.) alatt 1960-ban nyílt bútor-, sportszer- és játékboltban biztos beszerezhették. A „Közlekedési játék” a Lemezárugyár 1962-ben kifejlesztett terméke volt, tartozott hozzá egy dombornyomott játéktábla Budapest különböző nevezetességeivel megfestve, valamint két felhúzhatós autó és egy busz. Az elmés szerkezetben a pályába épített színes nyelvek segítették a közlekedést. De a gyár „Lendület” néven forgalmazott lendkerekes termékeivel (autó, motor, helikopter) is meg lehetett idézni a gyermekeknek tartott közlekedésbiztonsági napot – szükség esetén akár otthon is.
Pápai Tamás László