A Kotányi-termékeket ma már a legtöbben nem is a paprikával, hanem fűszerek színes kavalkádjával azonosítanák. Bizonyára sokak fülében ott cseng még a márkát reklámozó szlogen – Fűszermester, Kotányi! – ez pedig határozottan többre utal a fűszerpaprikánál. A fűszerek márkája azonban egy paprikamárkából nőtt ki, és mielőtt az egész világon ismert lett, szegedi illetőségű volt. Mikor azt mondjuk, „a legmesszebbre jutó”, a kifejezés minden értelemben helytálló. Magában foglalja a világszintű elterjedést, a sikeres és jövedelmező üzletet, és a ’Kotányi’ név széles körű ismertségét és elismertségét.
A családi háttér és a korai sikerekKotányi János, a későbbi fűszerfejedelem, Kojeteiner Jakab néven született Szegeden, 1858-ban, zsidó szülők – (Kojeteiner) Hirsch Wolf és Goldberger Katalin – gyermekeként.
Az ifjú Kotányi
már egészen zsenge korában távoli tájak népéről, vidékéről és konyhájáról ábrándozott. Utóbbi különösen megragadta a képzeletét, elgondolta, milyen jó lenne, ha hozzáférne idegen országok fűszereihez. Sőt, ennél merészebbet álmodott. Elgondolta, milyen jó lenne, ha mindenki hozzáférne a világ minden fűszeréhez.
Senki sem mondhatja, hogy terve végrehajtásával késlekedett volna.
Mikor 14 éves volt, 1872-ben, gyalogszerrel indult Bécsbe, hogy a kereskedelem terén jártasságot szerezzen. Miután visszatért szülővárosába, 1880-ban saját üzletet nyitott.
Világszintű terjeszkedés, napjainkig tartó sikerA termék sikere oly' mértékben nőtt, hogy három évvel később már bécsi terjesztéséről is gondoskodni kellett. Az első kihelyezett Kotányi-üzlet Döblingben jött létre.
A (még mindig ifjú) Kotányi nagyra törő terveit a gyors gazdasági növekedés is segítette. Ráérezve az egyre emelkedő keresleti igényekre,
Bécsben is létrehozott egy paprikaőrlőt, ahol szegedi termést dolgozott fel szegedi molnárok segítségével. A szülővárosában álló malmának tevékenységét pedig kiterjesztette. Többé már nem csak paprikát őröltek, a létesítmény fűszermalomként működött tovább.
A bécsi siker után
Kotányi előtt kinyílt a világ. A rózsapaprika meghódította Ausztriát, Cseh- és Morvaországot, Münchent, Berlint, de még New Yorkot és Bostont is.
Következetes marketing tevékenység jellemezte Kotányi üzletpolitikáját A márka ismertsége azonban nem csak a szerencsén és a jó gazdasági érzéken múlott, hanem
Kotányi János tudatos promóciós tevékenységén is. A korszak szinte összes jelentősebb lapjába bekerültek a Kotányi-fűszerek reklámjai, egy ügyes szegedi háziasszony világ körüli útját a fűszermágnás pedig csupán azért finanszírozta, hogy az minden jelentősebb főváros minden számottevő éttermében megtanítsa a szakácsokat szegedi paprikával főzni.
Bár az államosítás miatt az üzlet magyarországi ága 1953-ban megszűnt, Kotányi János elképzelése maradéktalanul teljesült.
Termékei messzire jutottak, szinte a világ összes háztartásába, távoli tájak ízeit továbbítják, alkalmas eszközei lehetnek a konyhai kreativitásnak.
Deme Ágnes néprajzkutató