A Szendrei János által tervezett és Udvarlaky Béla (1849-1885) által megrajzolt
“A magyar szabadságharc emléke 1848-1849” című színes litográfia kompozíciós típusa Szerelmey Miklós egykorú lapjáéhoz hasonló, bár némileg bonyolultabb megoldással. Oszlopos talapzaton elől
Hungária alakja áll koronával a fején, fölemelt karddal jobbjában, s babérkoszorús nemzeti lobogóval a baljában. Körülötte a neki tisztelgő és őt üdvözlő lovas és gyalogos honvédek s felkelők csoportja. A mögöttük lévő dombon oszlop emelkedik, tetején a
béke angyala áll. Az oszlop mellett két férfi, egyikük pajzsot tart Magyarország címerével, a háttérben balra gémes kút és felvonuló tüzérség látható.
Lent, mintegy e jelenet alatt egy oszlop párokkal keretezett térben balra a nemzeti lobogót tartó ifjú áll. Mellette
Kossuth ismerhető fel, fölemelt karjában irattekerccsel, rajta az 1848-as és 1849-es évszámokkal. Középen egy asztal mellett
Széchenyi István ül, jobbjával a térdén nyugvó "
Hitel" kéziratát tartva. Az asztal másik végén
Batthyány Lajos és
Deák Ferenc két nem azonosítható alakkal áll.
Az emléklap valószínűleg a millenniumi ünnepségek idején született
A lap pontos keletkezési idejét nem ismerjük, de a lenti jelenet kompozíciója nagyon hasonlít Than Mór Nemzeti Múzeumbéli falképei közül a reformkor nagyjait bemutató részlethez. A fönti rész pedig éppen Szerelmey 48-as lapjával mutat rokonságot, a gúla alakú elrendezéssel, a szárnyas nőalakkal az oszlop tetején és a kétoldalt elhelyezett további szereplőkkel.
A stílus persze itt más: az időbeli eltérés jól érzékelhető, a szerzőpáros szemmel láthatóan fölhasználta a negyvenes, ötvenes években a történelmi kompozícióknál kialakított megoldásokat, s ismerte az ábrázoltak korábbi portréit is. A jelenet két szintre osztása másképpen történik, mint Szerelmeynél, itt egy ügyes ötlettel van a két nyilvánvalóan különböző helyszín összekapcsolva egy kompozícióvá. S bár az emléklap műfaja, mint az allegória egy változata terjedt el, s legnagyobb számban az 1848-67 közötti időszakban keletkezett, ez minden bizonnyal a későbbiekhez tartozik, egy olyan újabb fellendüléshez, amelynek időszaka a millenniumi ünnepségekre esett.
A lap bekerült a Magyar Tudományos Akadémia Széchenyi Múzeuma 1902-es anyagába is.