Szerelmey Miklós (1803-1875) litográfus, rajzoló miután hosszabb-rövidebb időt töltött Európa országaiban, Ázsiában és Amerikában, 1840-ben Pesten telepedett le. Nagysikerű „Magyar hajdan és jelen” című albuma 1847-ben, a „Balaton album” egy évvel később jelent meg Pesten. 1850-ben Szerelmey már Londonban tartózkodott, s csak a hatvanas évek végén tért vissza Magyarországra. Joseph Vinzenz Häufler (1810-1852) topográfus, történész, néprajzkutató, a bécsi egyetemen jogot tanult. József nádor legkisebb fiát, József főherceget, majd testvérét is, Mária Henriettát oktatta történelemre. A történeti-etnográfiai-topografikus munkák neves szakembere volt, a harmincas években számos ilyen jellegű műve jelent meg. 1846-ban adták ki első magyar vonatkozású munkáját (Beiträge zur Chronik archäelogischer Funde in Ungarn). A következő évben jelent meg a „Buda-Pesth, historisch-topographische Skizze von Ofen und Pest und deren Umgebung” című kötet számos illusztrációval. Szerelmeyvel együtt dolgozott a „Magyar hajdan és jelen”-en is. 1847-ben a Visegrád-album mellett másik jelentős műve a „Kleine historische Bilder-Gallerie aus Ungarns denkwürdigster Vorzeit”.
A szerzőpárosFranz Pracher Josef Hafner linzi litográfiai műhelyében dolgozott 1842-1849 között, főleg tájkép-kőrajzokat készített. 1849 után uradalmi intéző volt haláláig. Magyar vonatkozású lapjai 1845-1848 között jelentek meg, amelyek közül sokat rendszeres munkatársa, Szerelmey munkájaként tartottak számon. Az albumok mellett önálló lapokat is litografált, ezek többnyire várak látképei.
Visegrád albuma, 1847Az album első képe a fellegvár, a palota és az erődítésrendszer alaprajzát mutatja be jelmagyarázattal. A második lap felirata szerint rekonstrukció, és egy eredeti, 1490-ből származó rajz után készült. A harmadik kép, a „Visegrád 1595-ben” eredetije elsőként Wilhelm Dillich „Ungarischer Chronica” (Nürnberg, 1606) című művében jelent meg, s már a kortársak is másolták. A negyedik lap azt a termet ábrázolja, ahol a hagyomány szerint egy ideig a koronát őrizték.
Az ötödik kép a Salamon-torony négy nézete, szövege idézi a Joseph Hormayr báró Vaterländische Taschenbuch-jában megjelent költeményt (Die beiden Könige). A Salamon-torony a 19. századi tájképgrafikákon kedvelt motívum volt: a két legismertebb sorozat, Jakob Alt „Donauansichten”-je (1818-22) és Ludwig Rohbock „Magyarország és Erdély képekben” (1857) című munkája egyaránt több nézetből is bemutatja.
A hatodik lap ábrázolásának nincsen ismert előképe vagy párdarabja, fő motívuma az épületmaradvány, az előtte heverésző, kecskéit és birkáit legeltető pásztor. A következő lapon a sziklákra épült Fellegvár romjai láthatók széles perspektívában. A nyolcadik képen szokatlan, a romantika inspirálta nézőpontból láthatjuk a Fellegvárat és a Salamon-tornyot a Kálvária-hegyről. A túlpart hegyei mögött lebukó nap utolsó sugarai ragyogják be a tájat, az előtér kápolnája és sziklái mögött a Várhegy és a Duna látszik. A kilencedik lap Visegrád látképét a Dunán lefelé haladva mutatja, e nézőpontot már a 17. században is kedvelték.
A zárókép annyiban különbözik az előzőtől, hogy a folyó és a hegyek, valamint a Fellegvár romantikusabb arcát mutatja. A Visegrád albuma a vers romantikus soraival s az éjféli látképpel búcsúzik az olvasótól. A címlap keretezésében a koronás magyar címer látható, alant pedig Visegrád város pecsétjének másolata 1381-ből.
Basics Beatrix