A Kossuth Lajosról készült első ábrázolások a negyvenes évek elején jelentek meg, a korszak legkiválóbb osztrák és magyar arcképkészítőitől. Franz Eybl és Barabás Miklós kőrajzai által ismerhette meg a közönség Kossuth arcmását, s a késő biedermeier gyakorlata szerint nagy gondot fordítottak arra, hogy az ábrázoltat a lehető legelőnyösebben mutassák be. Ez amúgy nem volt túl megerőltető feladat, mivel a korszak közvéleménye Kossuthot igen vonzó küllemű férfinak tartotta. A forradalom és szabadságharc idején keletkezett nagyszámú grafika közül talán a legismertebb Tyroler József emblematikussá vált színezett rézmetszete a kalapját lengető Kossuthról. A politikai események következtében egyre több külföldi ábrázolás született az európai hírű kormányzó elnökről, s az emigráció hosszú évtizedeiben kétségtelenül jóval nagyobb számú lett a külföldi, mint a magyar művészek munkája.
Ez a londoni emigrációban készült festmény azon kevés olajkép egyike, amely Kossuthról életében készült; ráadásul a reprezentatív arcmás, mint Magyarország kormányzóját mutatja be. A lengyel-litván származású művész, Napoleon Michal Julius Illakowicz szintén emigránsként tartózkodott Londonban, és
Kossuthot valóban „élet után” festette meg, hiszen modellt ült neki, nem úgy, mint például a „
The Illustrated London News” 1849. december 29-i számában megjelent arcképe számára, amelyről ugyan azt írta az újság, hogy a lap munkatársának modellt ült a kormányzó, ez azonban nyilvánvalóan nem lehetett igaz.
Kossuth meg volt elégedve az eredménnyel, ezt írásban is megfogalmazta, jóllehet a képet az utókor nem tartja a legsikerültebb Kossuth-arcmások között számon. Nem ok nélkül, hiszen az arc karikatúraszerűen eltúlozza az ábrázolt jellegzetes vonásait; nem szerencsés az a megoldás, hogy bár a figura ül, az őt körülvevő kellékek az álló, egészalakos, reprezentatív képmások szokásos rekvizítumai. Ismét jellegzetes példa arra, hogy a hitelesség nem egyetlen és legfontosabb feltétele a modellülés, s nem is okvetlenül biztosítéka a portré minőségének.
A kép kőrajz változatának angol nyelvű felirata szerint a művész az Amerikai Egyesült Államok elnöke számára készítette volna; mindenesetre ma a Magyar Nemzeti Múzeum nemzeti történelmünket bemutató állandó kiállításán láthatja a közönség.
Basics Beatrix