Eseménynaptár
2024. november
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2024.11.23. - 2024.11.23.
Pécs
2024.11.21. - 2024.12.21.
Budapest
2024.11.16. - 2024.11.16.
Pécs
2024.11.15. - 2024.11.17.
Fehérvárcsurgó
2024.11.12. - 2024.11.12.
Szolnok
2024.11.10. - 2024.11.10.
Szentendre
2024.11.10. - 2024.11.10.
Szentendre
2024.11.10. - 2024.11.10.
Gödöllő
2024.11.10. - 2024.11.10.
Budapest
2024.11.10. - 2024.11.10.
Budapest
2024.11.10. - 2024.11.10.
Szentendre
2024.10.29. - 2025.02.09.
Budapest
2024.10.18. - 2024.11.22.
Dunaújváros
2024.09.29. - 2024.10.27.
Veszprém
2024.09.27. - 2024.10.27.
Szombathely
2024.09.20. - 2025.01.31.
Budapest
2024.09.18. - 2024.10.18.
Veszprém
2024.09.13. - 2024.12.13.
Szeged
2024.09.13. - 2024.11.24.
Sepsiszentgyörgy
2024.09.07. - 2024.10.25.
Kecskemét
Szent István Egyetem Mezőgazdasági Eszköz- és Gépfejlődéstörténeti Szakmúzeum - Gödöllő
A múzeum bejárata
Cím: 2103, Gödöllő Páter Károly utca 1.
Telefonszám: (28) 410-210, (28) 522-000 /1050
Nyitva tartás: H-P 9-16, Szo 9-14
állandó kiállítás, gazdaság, gépipar, ipar, mezőgazdaság, nehézipar, technikatörténet, történet
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
800 HUF
Belépő diákoknak
400 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
400 HUF
Belépő családoknak
2000 HUF
/ család
Tárlatvezetés
5000 HUF
Fotó
1500 HUF
Videó
2500 HUF
A természeti erőforrások - szél, víz - és az izomerő által működtetett egyszerű erőgépek után forradalmi változásokat hozott a tüzelőanyagokban rejlő energia felhasználása erőgépek működtetéséhez. Ez a folyamat a kőszénben és más szilárd tüzelőanyagokban rejlő energia felhasználásával a gőzgépeken keresztül vette kezdetét.
Részlet a kiállításból
A mezőgazdasági termelésben a gőz korszaka később jelentkezett, mint más területeken - ipar, közlekedés -, de a termelést jelentős mértékben forradalmasította, átalakította. A mezőgazdaság számára gyártott gőzgép, gőzlokomobil Lincolnból a Clayton-Shuttleworth cégtől 1845-ben indult el világhódító útjára.

A gőzgép feltalálására, kialakítására vonatkozó kísérletek az első mezőgazdasági célú gőzgép megjelenésétől jóval korábbiak voltak, a próbálkozások több mint 100 éves múltra tekinthetnek vissza. Hosszú előzmények után született meg az igazi gőzgép 1769-ben, amikor James Watt szabadalmaztatta közvetlen hatású kisnyomású gőzgépét. 1775-ben megalakult a világ első gőzgépgyára Angliában a Boulton-Watt cég.

Mezőgazdasági gőzgép szerkesztésére az első próbálkozás Richard Trevithick nevéhez fűződik, aki 1811-ben mutatta be gépét. Ezt követően 1841-ben Alexander Dean jelentkezett a függőleges kazánú, kerekekre szerelt gőzgépével. Ezek után 1845-ben indult meg a lincolni Clayton-Shuttleworth cégnél a nagy sorozatú gőzlokomobilok gyártása.

Hamarosan egyre több kísérlet, próbálkozás indult meg a szántás gépesítésének az irányába, amelyek során kialakultak a direkt és az indirekt gőzgépes szántási eljárások. 1837-ben gőzekeszántógépet mutattak be Lancashireben. 1849-ben James Usker gőz-ásóekét szerkesztett. A 19. század derekára Angliában alakult ki John Fowler munkássága nyomán az egygépes gőzeke-szántórendszer, amelynek erőgépe a Fowler típusú, önjáró ekemozdony volt.

A mezőgazdasági gőzgépek legmagasabb fejlettségi szintjüket az önjáró szántógépek területén érték el. A mezőgazdasági gőzgépek használata a 20. század közepéig maradt fenn Magyarországon, de virágkorukat a 19. század utolsó két évtizedében és a 20. század első három évtizedében élték.