Eseménynaptár
2024. december
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
2024.12.19. - 2024.12.19.
Sepsiszentgyörgy
2024.11.30. - 2025.06.29.
Székesfehérvár
2024.11.28. - 2024.11.28.
Budapest
2024.11.23. - 2024.11.23.
Pécs
2024.11.21. - 2024.12.21.
Budapest
2024.11.16. - 2024.11.16.
Pécs
2024.11.15. - 2024.11.17.
Fehérvárcsurgó
2024.11.12. - 2024.11.12.
Szolnok
2024.11.10. - 2024.11.10.
Szentendre
2024.11.10. - 2024.11.10.
Budapest
2024.11.10. - 2024.11.10.
Szentendre
2024.10.29. - 2025.02.09.
Budapest
2024.10.18. - 2024.11.22.
Dunaújváros
2024.09.29. - 2024.10.27.
Veszprém
2024.09.27. - 2024.10.27.
Szombathely
2024.09.20. - 2025.01.31.
Budapest
2024.09.18. - 2024.10.18.
Veszprém
2024.09.13. - 2024.12.13.
Szeged
2024.09.13. - 2024.11.24.
Sepsiszentgyörgy
Hamza Gyűjtemény és Jász Galéria - Jászberény
A múzeum épülete
Cím: 5100, Jászberény Gyöngyösi út 7.
Telefonszám: (57) 503-260, (57) 503-261
Nyitva tartás: IV.1-X.31.: K-Szo 10-18
XI.1-III.31.: K-Szo 10-16

Csoportokat előzetes (legalább 1 nappal a tervezett látogatás előtti) bejelentkezés esetén vasárnap és hétfőn is fogadunk.
állandó kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
400 HUF
Csoportos belépő felnőtteknek
(min. 10 fő)
200 HUF
Belépő diákoknak
200 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
200 HUF
Tárlatvezetés
500 HUF
Fotó
500 HUF
Stand- és werkfotókra, dokumentumokra, filmkritikákra, főcímjegyzékekre, újságcikkekre, személyes, illetve a kor hangulatát idéző tárgyakra alapozva nyílt meg a Hamza Gyűjtemény és Jász Galéria új tematikus kiállítása, amely a tervek szerint egy évig lesz látható a jászberényi intézményben. A tárlat Hamza D. Ákos filmművészeti munkásságát összegzi hiánypótló jelleggel.

Hamza D. Ákos 1903-ban Hódmezővásárhelyen született, ahonnan a család Erdélybe költözött, előbb Nagyszebenbe, később Aradra, majd az első világégés ideje alatt vissza Magyarországra. A gyermek Hamza így Szolnokon járt gimnáziumba, de Kecskeméten érettségizett. A Magyar Képzőművészeti Akadémia rajzpedagógusi szakának elvégzése után állami ösztöndíjjal és Csók István festőművész támogatásával került Párizsba, ahol szabadidejében filmstúdiókban dolgozott asszisztensként. Így került René Clair közelébe, akitől elleste a filmkészítés mesterségét. Miután 1938-ban hazatért, úgy vélte, hasznosítania kell a Franciaországban tanultakat, ezért néhány barátjával létrehozta a Hamza Film nevű gyártó vállalatot. Első nagyjátékfilmje, a Gyurkovics fiúk 1940-ben aratott átütő sikert a hazai mozikban.

Hamza D. Ákos a második világháborút követően hagyta el az országot, de amint többször is megjegyezte: nem menekültként, jóllehet részt vett a politikai élet alakulásában is, a szakszervezeti mozgalomban, mi több, társadalmi szerepvállalásának köszönhetően a televíziózás megszervezésével is őt bízták meg. Ennek apropóján kapott útlevelet és utazhatott vissza Párizsba - úgymond tanulmányútra.

Franciaországot elhagyva a Hamza-házaspár Olaszországban próbált szerencsét, ahol Ákos több filmet is rendezett, majd 1953-ban Brazíliába vezetett útjuk, hat film forgatására vonatkozó szerződéssel a zsebükben. A tervekből azonban csak egy valósult meg, a Ki ölte meg Annabellát? című játékfilm. Hamza azonban továbbra is segítette az egyébként magyar alapítású brazíliai filmgyártást, főként tanácsadóként.

1989-ben jött haza, itt is hunyt el 1993-ban, abban a jászberényi ingatlanban, amelyben halála után 16 évvel helyet kapott az ő igen tartalmas filmrendezői életművét összegző kiállítás. Hamza több filmműfajt is meghonosított Magyarországon (például a film noir-t, a sci-fi-t, a western-t) sőt még színvonalas filmtechnikai tanulmányokat is publikált - tárlatunkban erre vonatkozó adatokat is találnak. Mivel nyilatkozataiban kiemelten tárgyalta az utánpótlás-nevelés fontosságát, illetve a magyar írók pótolhatatlan szerepét a magyar filmgyártásban, rendezéskor ezeket a szempontokat sem mellőzhettük. Tárlatunk végső soron Hamza D. Ákos munkásságának minél szélesebb körben történő megismertetését célozza.