|
Cím: 2000, Szentendre Sztaravodai út
Telefonszám: (26) 502-500, (26) 502-501
E-mail: latogato@sznm.hu
Nyitva tartás: XI.1-III.27.: Szo-V 10-16
IV.1-X.31.: K-P 9-17 XI.12-13.:9-18 |
Belépő felnőtteknek
(téli időszakban)
|
1000 HUF
|
|
Belépő felnőtteknek
(normál nyitva tartási napokon)
|
700 HUF
|
|
Belépő felnőtteknek
(fesztiválok alkalmával)
|
1600 HUF
|
|
Belépő diákoknak
(téli időszakban)
|
500 HUF
|
|
Belépő diákoknak
(normál nyitva tartási napokon)
|
700 HUF
|
|
Belépő diákoknak
(fesztiválok alkalmával)
|
800 HUF
|
|
Belépő gyermekeknek
(normál nyitva tartási napokon, 2 vagy több gyermek estén)
|
350 HUF
|
/ fő
|
Belépő gyermekeknek
(fesztiválok alkalmával két vagy több gyermek estén fejenként)
|
400 HUF
|
/ fő
|
Belépő nyugdíjasoknak
(téli időszakban)
|
500 HUF
|
|
Belépő nyugdíjasoknak
(normál nyitva tartási napokon)
|
700 HUF
|
|
Belépő nyugdíjasoknak
(fesztiválok alkalmával)
|
800 HUF
|
|
Vasúti menetjegy
(vonaton megváltva)
|
600 HUF
|
|
Vasúti menetjegy
(a múzeum jegypénztárában megváltva)
|
500 HUF
|
|
Vasúti menetjegy
(fesztiválok alkalmával)
|
500 HUF
|
A szentendrei Skanzen Kisalföld tájegységének rábcakapi telkén álló 19. században épült pajtában megrendezett interaktív kiállításnak az a célja, hogy ráirányítsa a figyelmet Kocs településen kifejlesztett és onnan európai hódító útjára induló hagyományos magyar közlekedési eszközre. A Nemzeti Kulturális Alap által támogatott, több ütemben végbement felújítási program lehetőséget adott arra, hogy a múzeum birtokában lévő rossz állapotú kocsik és szekerek közül húsz új köntösbe öltözzön és bemutassák őket az érdeklődőknek.
A közlekedés történetének kezdete egyidős az emberiség történetével, hiszen maga az ember is egy idézőjelbe tett közlekedési eszköz, elég csak az afrikai gyalogkaravánokra gondolni. A tényleges tárgyi eszközök tekintetében, a valódi előrelépést a szán, a csónak és kocsi feltalálása jelentette. A közlekedés és a teherhordás évszázadok óta legfontosabb eszközei viszont kétségtelenül a négykerekű járművek voltak, a magyar parasztság által használt eszközök között pedig a legbonyolultabb, legösszetettebb szerkezetnek a kocsi számított.
A Kocsik és szekerek című kiállításban meghökkentő, újszerű megoldásokkal nyílik lehetőség találkozni, így került a pajta mennyezetére egy felfüggesztett szekér, melyen jól megfigyelhető, hogy pontosan milyen elemekből épül fel a jármű, de már a tájegységbe kanyarodva is megragadja a figyelmet -és csalogatja a látogatót a kiállítási helyszínére- a pajta tetejére helyezett közlekedési eszköz.
A tárlat első fele a magyar fejlesztésű kocsi eredetének bemutatására koncentrál, majd a magyar kocsi Európára gyakorolt hatását veszi górcső alá. A kiállítás azon túl, hogy ad egy fejlődéstörténeti áttekintést, játékos kereteken belül, installált szekerek és kocsik mellett érintőképernyők segítségével ismerteti meg az érdeklődőket ahagyományos közlekedés kulturális jellemzőivel, többek közt válaszol azokra a kérdésekre, hogy mi a kocsi és a szekér közti alapvető különbség, milyen mesterségek találkoztak egy-egy kocsi elkészítésekor, hány ló húzta a híres magyar kocsit, vagy milyen a rakoncátlan szekér.
Egy érdekességgel is kiegészül: QR kódok alkalmazásával nyílik lehetőség bővebb információkhoz jutni. Az érdeklődők a ló, szamár, illetve szarvasmarha betanítás és befogás eszközeihez a pajta falain illusztratív fotók segítségével kerülnek közelebb. A tárlat nem mellőzi a járműveket készítő iparosok - a "kerekesek", kovácsok - munkájának részleges bemutatását sem: a Magyar Kovácsmíves Céh filmjéből feltárulnak a magyar hagyományos járművek készítésének titkai.
A járművek időről időre cserélődnek, így az érdeklődők a mindig új és új magyar hagyományos járművekkel találkozhatnak, sőt a tárlatban helyet kap a halottas-, lőcsös- és postakocsi is. A különböző funkciójú, paraszti használatból a múzeumba került kocsik és szekerek mellett felbukkannak a polgári és az úri közlekedés járművei éppúgy, mint a 20. század második felében végbement modernizáció eredményeként készített gumikerekes, modern alvázra épített kocsik is.
A paraszti járműkultúra gazdag példatárát felhasználva a kiállítás rendezői a mobilitás történeti jellemzőinek hiteles és ma is tanulságos bemutatását valósítják meg.