Eseménynaptár
2024. április
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
2024.04.20. - 2024.04.20.
Szeged
2024.04.20. - 2024.04.20.
Eger
2024.04.20. - 2024.11.24.
Budapest
2024.04.17. - 2024.07.21.
Budapest
2024.04.16. - 2024.04.16.
Érd
2024.04.16. - 2024.04.16.
Szeged
2024.04.12. - 2024.04.12.
Debrecen
2024.04.12. - 2024.04.12.
Sepsiszentgyörgy
2024.04.12. - 2024.04.12.
Szekszárd
2024.04.12. - 2024.07.11.
Budapest
2024.04.11. - 2024.04.11.
Komárom
2024.04.10. - 2024.09.01.
Budapest
2024.04.08. - 2024.04.08.
Kápolnásnyék
2024.04.08. - 2024.04.08.
Eger
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
Ferenczy Múzeumi Centrum - MűvészetMalom - Szentendre
Ferenczy Múzeumi Centrum - MűvészetMalom
Cím: 2000, Szentendre Bogdányi u. 32.
Telefonszám: (26) 310-244, (20) 779-6657
Nyitva tartás: Cs-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2015.07.18. - 2015.09.06.
festészet, időszaki kiállítás, képzőművészet, szobrászat
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Egyéni belépő felnőtteknek
1400 HUF
/ fő
Csoportos belépő felnőtteknek
(max. 25 fő)
17000 HUF
/ csoport
Egyéni belépő diákoknak
700 HUF
/ fő
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
700 HUF
/ fő
Belépő családoknak
(2 felnőtt + 4 gyermek részére)
1700 HUF
/ család
Egyéni kombinált belépő felnőtteknek
(a Ferenczy Múzeumi Centrum összes kiállítására)
1700 HUF
/ fő
Csoportos kombinált belépő felnőtteknek
(a Ferenczy Múzeumi Centrum összes kiállítására, max. 25 fő)
23000 HUF
/ csoport
Egyéni kombinált belépő diákoknak
(a Ferenczy Múzeumi Centrum összes kiállítására)
850 HUF
/ fő
Csoportos kombinált belépő diákoknak
(a Ferenczy Múzeumi Centrum összes kiállítására)
10000 HUF
/ csoport
Egyéni kombinált belépő nyugdíjasoknak
(a Ferenczy Múzeumi Centrum összes kiállítására)
850 HUF
/ fő
Csoportos kombinált belépő nyugdíjasoknak
(a Ferenczy Múzeumi Centrum összes kiállítására)
10000 HUF
/ csoport
Kombinált belépő családoknak
(a Ferenczy Múzeumi Centrum összes kiállítására, 2 felnőtt + 4 gyermek részére)
2100 HUF
/ család
Tárlatvezetés magyar nyelven
12000 HUF
Tárlatvezetés idegen nyelven
20000 HUF
Németh Ágnes művészetének legfontosabb karakterjegye a természetes anyagok használata és az anyagmegmunkálás. Ez utóbbi a hagyományos népi kultúrák kézműves technikáira támaszkodik. Alkotásait a művész nem pusztán jelekként kívánja elhelyezni a természeti közegben, hanem olyan artisztikus tárgyakat hoz létre (szobrokat, plasztikákat, földfestményeket), amelyek a művészeti intézményrendszer hagyományos keretei között is bemutathatóak. A művek meghatározó témái a nőiség, az ösztönlét, a szexualitás kérdéseihez kapcsolódnak.
Németh Ágnes: Zengető
Az első korszak leggyakoribb motívuma a varsa volt, a tiszai halászok munkaeszköze, amelyet Németh fűzfából font, majd földdel bevakolt. A varsákból olyan művészeti univerzumot teremtett, amely testközeli és jelenvaló: a naturális matéria révén közvetlen és erőteljes ingereket vált ki. A szalma például, amellyel a művész 2002-ben a Bartók Galériában telehordta a kiállítóteret, az istállók melegségét hordozza. A fűzfavesszőbe a Tisza-part illata van zárva; a föld nyers szagába pedig, melyekkel tárgyait és festményeit bevakolja, elkápráztató színárnyalatok vegyülnek. A pusztulásnak kitett, mégis örökérvényű anyagokon keresztül (fa, föld, magok, kagyló, bőr, lószőr stb.) a művész nem egyszerűen az őt körbevevő, mulandó világra reflektál, hanem felmutatja bennük az idő rétegeit is: egyrészt saját gyerekkorát állítja elénk, másrészt visszamegy régebbi korokba, őseink kultúráján keresztül az időtlent idézve meg.

A rurális anyaghasználat művészetében kezdettől fogva összekapcsolódik a női identitás, a testiség, az érzékiség problémakörével. A nőiség reprezentációja kapcsán erőteljes állításokat fogalmaz meg a természet és a kultúra szembenállásáról, arról például, ahogyan a természetet leigázó, orvosi-tudományos gyakorlatok kimetszik a nőből az érzékiséget, felszámolva annak erejét, termékenységét. A nőiséget Németh figuratív utalásokkal is megjeleníti. Varsáinak kerek-lágy formái a női testet idézik meg (fenék, női mell, csípő), ugyanakkor hangsúlyosak a hegyes formák általi maszkulin utalások is. Egy-egy mű formakompozíciója a férfi-női archetípusok kettősségéből bontakozik ki. Az archetípusokra támaszkodó jungiánus szemléletmód révén a művész a nőit is magába foglaló nagyobb egység, a tudat mélyrétegeiben kitapogatható kollektív én állításáig jut el. Jung tipológiája egyfelől a nemi különbségek mentén meghatározható ellentétekre épít, másfelől azokra az archetípusokra, amelyek ősi lenyomatokként – az emberre egyénileg és kollektíven egyaránt jellemző – pszichikai és viselkedésformákat is hordoznak. Ezek a kettőségek Németh művészetében nem állnak szemben egymással, hanem egymást kiegészítve egy nagy egésszé, teljességgé válnak.

Jung rendszerében a szimbólumoknak átvezető szerepük van a tudattalan és a tudatos között. Emellett „átformálóként” is funkcionálnak: a libidót (az életenergiákat, érzeteket) átemelik az alacsonyabb minőségből a magasabba. Németh utóbbi években készített sorozataiban ez az átformálás, ez a szublimáció működik. A Napóra (2004-2014) emberi testalakokból felépülő, egyszerre konkrét és elvont kompozíciója, valamint a Gong-sorozat (2014-2015) archaikus formavilágot idéző objektjei egyaránt „átformálók” és „átemelők”: a fizikai világból vezetnek át a spirituálisba. Az ezekben a művekben felmutatott ősi szimbólumok a kollektív tudattalan mélyén rejtőző archetípusokat keltik életre. A legnagyobb méretű gong két különböző minőséget megjelenítő oldalai közé a művész egy nyílást vágott: kaput. A kapun átsüt a fény – az átjárót a legfontosabb motívummá avatva. Ezzel az emblematikus átjáró-motívummal vezet át Németh művészete a testies világból a szellem anyagtalan univerzumába.