Eseménynaptár
2025. április
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
2025.04.26. - 2025.04.26.
Fehérvárcsurgó
2025.04.26. - 2025.09.21.
Pécs
2025.04.24. - 2025.06.01.
Szombathely
2025.04.23. - 2025.04.23.
Kaposvár
2025.04.21. - 2025.04.21.
Fülek
2025.04.20. - 2025.04.21.
Szentendre
2025.04.19. - 2025.04.19.
Balassagyarmat
2025.04.19. - 2025.04.21.
Eger
2025.04.18. - 2025.05.24.
Kiskunhalas
2025.04.18. - 2025.04.21.
Ópusztaszer
2025.04.17. - 2025.04.17.
Fülek
2025.04.17. - 2026.01.04.
Szentendre
2025.04.17. - 2025.05.17.
Budapest
2025.04.16. - 2025.04.16.
Budapest
2025.04.16. - 2025.05.11.
Szombathely
2025.04.16. - 2025.05.16.
Nyíregyháza - Sóstó
2025.04.14. - 2025.12.12.
Budapest
2025.04.11. - 2025.07.27.
Hódmezővásárhely
2025.04.11. - 2025.05.23.
Dunaújváros
Tragor Ignác Múzeum - Görög Templom Kiállítóhely - Vác
Cím: 2600, Vác Március 15. tér 19.
Telefonszám: (27) 500-750
Nyitva tartás: Sze-Cs 10-17, P-V 10-18
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2004.06.11. - 2004.09.26.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
600 HUF
/ fő
Belépő diákoknak
300 HUF
/ fő
Belépő nyugdíjasoknak
300 HUF
/ fő
Csoportos tárlatvezetés magyar nyelven
(35 főig)
6000 HUF
Csoportos tárlatvezetés magyar nyelven diákoknak
(35 főig)
3000 HUF
Csoportos tárlatvezetés idegen nyelven
(35 főig)
9000 HUF
A rózsa - mint a virágok királynője - a szimbolikában az egyik legösszetettebb, leggazdagabb jelentésű motívum.
Rózsa-kép
Úgy tudjuk, hogy elsőként Sarrukin sumér király hozatott kb. négyezerhatszáz évvel ezelőtt rózsát az országába. Egy ősi hindu mítosz szerint Bhrama a lótuszvirágot tartotta a növényvilág legfejedelmibb képviselőjének, mígnem Visnu megmutatta neki a rózsát, s akkor Brahma kénytelen volt elismerni Visnu igazát. Laksmí, a szépséges hindu szerelemistennő is rózsából született görög megfelelője - Aphrodité - a megölt Adóniszt keresve rózsa tövisébe lépve, vérével festette vörösre ezt a virágot, míg más változat szereint Adónisznak a véréből sarjadt a rózsa, a halált is legyőző szerelem virága. A rómaiak hiedelemvilágában a rózsa úgy szerepel, mint ami Vénusz könnyeiből termett. Persze, ahogy a szerelem is olyan múlékony, mint egy virágzó rózsa, úgy ez a virág a múlandóság, a halál jelképévé is vált.

A rózsa a túlvilági, élüszioni mezők virága is. A keresztény szimbolikában az isteni kiválasztottság, a vértanúság és a halálon aratott diadal jelképe. Stilizált ábrázolásain mindig páratlan számú - többnyire öt - szirommal jelenik meg. A rózsafüzér - melynek szemeit eredetileg összepréselt rózsaszirmokból készítették - Szűz Mária életének háromszor öt epizódjára utal: öt örömtelire, öt szomorúra és öt dicsőségesre. A rózsa a kereszténységben elsősorban Szűz Mária attribútum. Ő a "tövis nélküli rózsa", hisz a legenda szerint csak a bűnbeesés tette tövisessé ezt a virágot. Innen erednek azok a híres ábrázolások, amelyek Máriát rózsákkal, vagy egyenesen rózsalugasban ábrázolják.

A gótikus katedrálisok úgynevezett "rózsaablakain" beeső fény a hívő szemében és szívében azonos érzést kelthetett azzal a látvánnyal és érzéssel, amelyet Dante ír le "Isteni Színjátékának" záró részében, amikor a Paradicsomban hatalmas tűzrózsát lát, melynek szirmait az igazak lelkei képezik: ezek közül a legfelső maga az Istenanya.

Fenti összefüggések ismeretében nem lehet csodálkozni azon sem, hogy a rózsa az egyik leggyakoribb címer-elem. Talán itt érdemes utalni a Shakespeare - drámákból ismert York és Lancaster ház fehér-, illetve vörös rózsájára, melyek a halál és az élet virágai.

A magyar népi kultúrában is rendre megjelenik a rózsa motívuma, mint az életvágy, a szerelem jelképe. Népdalainkban a rózsa leszakajtása például mindig a szüzesség elvételét jelzi, s itt ismét csak együtt van a vér és a szerelmi szenvedély e virág képébe öltöztetve.

Szemadám György