Eseménynaptár
2024. március
26
27
28
29
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2024.03.23. - 2024.03.23.
Kaposvár
2024.03.23. - 2024.03.23.
Budapest
2024.03.23. - 2024.03.23.
Eger
2024.03.22. - 2024.03.22.
Budapest
2024.03.22. - 2024.03.22.
Szombathely
2024.03.21. - 2024.05.10.
Fülek
2024.03.15. - 2024.03.15.
Szentendre
2024.03.15. - 2024.04.15.
Szentendre
2024.03.14. - 2024.03.15.
Fülek
2024.03.11. - 2024.03.11.
Balassagyarmat
2024.03.09. - 2024.06.22.
Kecskemét
2024.03.08. - 2024.05.01.
Túrkeve
2024.03.07. - 2024.04.21.
Gyula
2024.03.01. - 2024.04.01.
Tatabánya
2024.03.01. - 2024.08.31.
Szeged
2024.02.29. - 2024.04.30.
Herend
2024.02.23. - 2024.03.10.
Hódmezővásárhely
2024.02.22. - 2024.05.19.
Szombathely
Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ - Budapest
Cím: 1065, Budapest Nagymező utca 8.
Nyitva tartás: K-P 14-19, Szo-V 11-19
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2015.03.20. - 2015.05.23.
fotóművészet, időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:

Régóta foglalkoztat a sajtófotó metamorfózisának kérdése. Persze nem kell itt valami nagyon mély, művészeti-filozófiai dologra gondolni. Arról az útról van szó csupán, amit a képek az éves pályázat zsűrizése és a kiállítás megnyitása között megtesznek.

 

A pályázatra a fotográfusok zömében az előző év hétköznapi munkáinak termékeit, a napi eseményekről tudósító hírképeket töltik fel. Olyan képeket, amelyek funkciója főként abban áll, hogy az olvasó az újságból vizuális úton (is) minél több információt kapjon az eseményekről. Ilyen értelemben tehát a sajtófotó nem műalkotás, hiszen – az aznapi újsággal együtt – legtöbbször hamar a szemétre kerül. Már évtizedekkel ezelőtt megfogalmazta ezt a Rolling Stones:

 

Who wants yesterday's papers
Máté Bence: Nagy KócsagWho wants yesterday's girl
Who wants yesterday's papers
Nobody in the world

 

Vagyis senkit sem érdekel a tegnapi újság.

 

Látszólag tehát a jó sajtófotónak nincs is más dolga, mint hogy az adott helyi értéken, a lap adott felületén, rovatában megjelenve, tudósítson, informáljon, a riport szó eredeti jelentésének megfelelően: jelentést tegyen.


Természetesen számtalan példát tudunk arra, hogy a sajtófotó aktuális, napi hírképből művészi erejű műalkotássá válik. Azt gondolom azonban, hogy ez a folyamat évekig, évtizedekig tart és hozzájárul – egyebek mellett – a körülmények változása, az idő múlása, a dokumentumérték felerősödése is.
Természetesnek tartom, hogy a képek ezt utat végigjárják, és úgy érzem, hogy némi identitászavart is okoz nekik, hogyha igen rövid idő – esetünkben 1-2 hónap, amely zsűrizéstől a kiállítás megnyitásáig eltelik – alatt kell műalkotássá válniuk.


A sajtófotó lassan száz éve önálló műfaj a fotográfiában, a hétköznapok műfaja – szándékosan nem mondom, hogy művészete. Annyira mindenképpen önálló, hogy ha már múzeumok, kiállítóhelyek falára kerül, ne kelljen más műfajok attribútumait használnia a megjelenéshez.


A kereskedelmi televíziók illetve az internet széleskörű elterjedése láttán sokan a Gutenberg-galaxis végét vizionálták, azután kiderült, hogy szó sincs arról, hogy a nyomtatott könyvek eltűnnének az életünkből. Az utóbbi 1-2 évtized nagyon sikeres vállalkozásai, pl. az Amazon, hogy csak külföldi példát említsünk, bizonyítják, hogy az internet nem ellensége, hanem segítője is lehet a könyvek terjedésének.

Félő azonban, hogy az újságokra, a napilapokra, vagyis a sajtófotó egyik fő megjelenési felületére más szabályok vonatkoznak. Napról-napra szűkül a nyomófelület, így a képek egyre kevésbé jelenhetnek meg eredeti, nyomtatott formájukban, szinte nem látunk a hangsúlyokat kiemelő, az értelmezést segítő, betördelt képriportokat.


Mindezt, ha nem is pótolja, reményeink szerint felidézi az idei sajtófotó kiállításnak a korábbiaktól eltérő formája. Arra tettünk kísérletet, hogy a képek a saját, eredeti, természetes közegükhöz minél inkább hasonló környezetben jelenhessenek meg.

 

Szigeti Tamás



A kiállítást rendezte:
Szigeti Tamás fotográfus, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztályának titkára

 

Alkotók:
Ajpek Orsolya, Balázs Attila, Béli Balázs, Bese Zoltán, Bielik István, Bíró Lajos, Bődey János, Bódis Krisztián, Botos Tamás, Campean, Thomas, Csernok Gyula, Csudai Sándor, Czeglédi Zsolt, Czimbal Gyula, Derenycsényi István, Déri Miklós, Dömölky Dániel, Dr. Borsi József, Dr. Mészáros Csaba, Eöri Szabó Zsolt, Erdélyi Gábor, Faragó Csaba, Fazekas István, Fehér Bertalan, Gémesi Balázs, Gergely József, Gódor Miklós, Hajdú D. András, Hartyányi Norbert, Hegedűs Róbert, Hirling Bálint, Huszti István, Illyés Tibor, Janzsó Tamás, Kállai Márton, Kálló Péter, Kallos Bea, Kaszás Norbert,Komka Péter, Koszticsák Szilárd, Kovács Tamás, Kovács Zita, Krizsán Csaba, Kurucz Árpád, Lakatos Benedek, M. Schmidt János, Máté Bence, Mohai Balázs, Móricz-Sabján Simon, Mudra László, Németh András Péter, Oláh Gergely Máté, Pályi Zsófia, Pintér Márta, Pozsonyi Roland László, Rácz Tünde, Sándor Tóth Zsuzsanna, Sánta István Csaba, Selmeczi Dániel, Stiller Ákos, Süveg Áron, Szabó Balázs, Szabó Gábor, Szalmás Péter, Szemerey Bence, Szigetváry Zsolt, Szirtesi László, Teknős Miklós, Tökölyi Csaba, Tordai Márton, Tóth László, Tuba Zoltán, Urbán Ádám, Varga Tamás, Végh László, Veres Viktor, Vincze Bálint