Eseménynaptár
2024. december
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
2024.12.19. - 2024.12.19.
Sepsiszentgyörgy
2024.11.30. - 2025.06.29.
Székesfehérvár
2024.11.28. - 2024.11.28.
Budapest
2024.11.23. - 2024.11.23.
Pécs
2024.11.21. - 2024.12.21.
Budapest
2024.11.16. - 2024.11.16.
Pécs
2024.11.15. - 2024.11.17.
Fehérvárcsurgó
2024.11.12. - 2024.11.12.
Szolnok
2024.11.10. - 2024.11.10.
Szentendre
2024.11.10. - 2024.11.10.
Budapest
2024.11.10. - 2024.11.10.
Szentendre
2024.10.29. - 2025.02.09.
Budapest
2024.10.18. - 2024.11.22.
Dunaújváros
2024.09.29. - 2024.10.27.
Veszprém
2024.09.27. - 2024.10.27.
Szombathely
2024.09.20. - 2025.01.31.
Budapest
2024.09.18. - 2024.10.18.
Veszprém
2024.09.13. - 2024.12.13.
Szeged
2024.09.13. - 2024.11.24.
Sepsiszentgyörgy
Kulturális Örökségvédelmi Hivatal - Örökség Galéria - Budapest
A múzeum belső terme
Cím: 1014, Budapest Táncsics Mihály utca 1.
Telefonszám: (1) 225-4800
Nyitva tartás: H-Szo 9-17
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2008.02.15. - 2008.03.30.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Magyarországon kb. 20 éve kezdett élénkülni a műemlékvédelem érdeklődése az ipari emlékek iránt. Különösen felgyorsult ez a folyamat a "rendszerváltás" után, amikor a magyar ipar a "privatizáció" során nagy veszteségeket szenvedett és számos ipartelepet, bányát bezártak. Ezeknek értékeit a Nyugaton már alkalmazott revitalizációs módszerekkel meg lehetne menteni és vannak is rá már pozitív honi példák is. Ugyanakkor a "rozsdaövezetek"-ben még nagyon sok a teendő.

Ezért is gondoltuk úgy, hogy Rudolf Schönwald bécsi grafikus az európai ipari tájat ábrázoló rajzsorozatát jó lenne bemutatni a budapesti közönségnek. Fotókiállítások taglalták már a problematikát (így pl. Hack Róbert és Hajdú József tárlatai), de a művészi grafika területén ritkán találkozunk hasonlóval. Schönwald a XIX. századi, műemléki "felvételek" rajzolóinak jó utódjaként készíti munkáit. A rajzoknak csak egyik síkja a látszólag szenvtelen állapotrögzítés. A képkivágás, a komponálás, az elhagyás, a kiemelés révén színvonalas művészi alkotásokkal állunk szemben.

(...) A gyáróriás, a bánya a művész számára organizmus, melynek élete, illetve élettartama van. Hasonlóképpen tekint rájuk, mint a PULVIS ET UMBRA SUMUS - "Por és árnyék vagyunk", ahogyan Horatius fogalmazott egykoron, régi magyar ferdítésben: "Isa pur és homu vogymuk" - című rajzciklusában az emberi és állati csontvázakra. A leépülő ipari világot ábrázoló munkák rajztechnikáját és gondolatvilágát idéző, 1996-ban a bécsi Galerie Ulysses-ben bemutatott sorozatot a Leideni Egyetem "Anatómiai Színházát" - előadótermét - ábrázoló régi grafika inspirálta, ahol a legfelső padsorokban csontvázak láthatók.

A színház mindig foglalkoztatta - így ez a végső teátrum is. A Pincegalériában az őt különösen érdeklő Jarry főhősről, Übü királyról szóló ciklusából mutatunk be néhányat. Egy olyan művész grafikáit, aki Übü országlásait a saját bőrén tapasztalhatta - éppen itt - Magyarországon is, és aki ezzel a kiállítással visszatért ifjúsága színterére érzelmekre és gondolatokra kényszerítő műveivel.

Hadik András (művészettörténész, Magyar Építészeti Múzeum)