|
Cím: 7400, Kaposvár Fő u. 10.
Telefonszám: (20) 287-9323
E-mail: titkarsag@smmi.hu
Nyitva tartás: K-V 10-17
|
Egyéni belépő felnőtteknek
|
800 HUF
|
|
Csoportos belépő felnőtteknek
(10 fő felett)
|
700 HUF
|
/ fő
|
Egyéni belépő diákoknak
|
400 HUF
|
|
Csoportos belépő diákoknak
(10 fő felett)
|
350 HUF
|
/ fő
|
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
|
400 HUF
|
|
Csoportos belépő nyugdíjasoknak
(10 fő felett)
|
350 HUF
|
/ fő
|
Belépő családoknak
|
1700 HUF
|
/ család
|
Csoportos programjegy gyermekeknek
(múzeumi foglalkozások iskolai csoportoknak)
|
700 HUF
|
/ gyermek
|
Bérlet
(Múzeumpedagógiai bérlet
)
|
2300 HUF
|
/ fő/4 foglalkozás
|
Egyéni bérlet
|
1200 HUF
|
/ fő / 4 alkalom
|
Csoportos szaktárlatvezetés
(előzetes bejelentkezéssel)
|
2800 HUF
|
/ csoport / kiállítás
|
Elsőként a hölgyek szerepét szemléltetjük a reklámozásban, a legkülönfélébb műtárgyakon és dokumentumokon keresztül. A szép nő egyrészt a figyelemfelkeltés hatásos eszközeként, másrészt a női igényeket kiszolgáló árucikkekkel kapcsolatban jelenik meg a hirdetéseken. Az öt évtizedet átfogó bemutató egyben alkalmat ad a női szépségideál és a divat változásának nyomon követésére is. Ezúttal 1900-tól az 1940-es évek végéig tekintjük át a gyorsan változó divatirányzatokat.
A 20. század minden téren a forradalmi változások időszaka volt. Ugrásszerű fejlődés az iparban, technikában, informatikában, közlekedésben. Átalakultak a társadalmi szokások, hihetetlenül felgyorsult az élet, elterjedtek a modern táncok és zenék, általánossá vált a sportolás.
A tömegtermelés megjelenésével a reklám szerepe fokozatosan nő. A hagyományos hirdetések mellett egyre újabb és változatosabb eszközök segítik az eladást, az új termékek népszerűsítését. A cégek mind többet költenek reklámnyomtatványokra. Plakátokkal, számolócédulákkal, reklámkártyákkal, szórólapokkal, árlápokkal, árjegyzékekkel, kirakati táblákkal, divatértesítőkkel, ajándékokkal igyekeztek-igyekeznek megnyerni a vásárlók kegyeit. Neves iparművészek, grafikusok tervezik ezeket a kiadványokat, amelyek gyakran ábrázolnak szép és elegáns nőket. Így a mindenkori divatlapok, filmek, fotók mellett a különböző reklámhordozók is értékes forrásai az öltözködés történetének.
A társadalmi és életmódbeli változások kihatottak a kor szépségideáljára is. Teljes mértékben szakítottak az előző század női eszményképével. Megszabadultak a fűzőtől, ettől az egészségtelen ruhadarabtól. Az 1900-as évek elején jelennek meg a komplék (komplex ruhák), a tunikák és az empire ruhák, kedveltek a kosztümök. A szoknyák egyre rövidülnek, kivillannak a bokák. A divat túlkapásai a kényelmes, de előnytelen „reformruha” és az 1910-es évek bokánál erősen beszűkölő bukjelszoknyája.
Az igazi gyökeres fordulat az első világháború alatt következik be. Ekkor a nők rá voltak kényszerítve, hogy egyedül is helytálljanak. Míg a férfiak a harctéren küzdöttek, munkájukat az asszonyok végezték el. Nem meglepő, hogy a háború után több jogot akartak, és ehhez igazodott a nőideál is. A „modern nő”, aki dolgozik, cigarettázik, sportol, s adott esetben férfikísérő nélkül is mutatkozik nyilvános helyeken. Divatba jön a fiús testalkat és frizura. A hölgyek rövid bubifrizurát vágatnak, a ruhák éppen csak eltakarják a térdet. Az 1920-as évek híres divatdiktátora Gabrielle „Coco” Chanel azt vallotta, hogy a divat csak akkor jó, ha szabadságot ad a nőknek.
Az 1930-as évek divatja a magas vékony alak. Már itt megjelent a manapság erőteljesen sugallt „éhező modell”. Kedveltek a hosszabb, egybeszabott ruhák, amelyek optikailag erősen nyújtották a viselőjüket.
Az 1940-es években a szoknya újra rövidül, viszont a haj meghosszabbodik, hangsúlyosabb lesz a smink. A kosztümök szabása férfiasabbá válik. Válltöméses zakók, derékban elvágott ruhák, széles övek jelennek meg az árjegyzékekben, divatlapokban. A második világháború alatt fellépő bőrhiány miatt parafatalpú vászoncipőt hordanak.
Kiállításunkban az egyes korszakok hangulatát, életérzését segítik felidézni az enteriőrök, fotómontázsok, korabeli ruhák, cipők, fehérneműk és más kiegészítők.
Vendégeink érintőképernyő segítségével divatlapokat, árjegyzékeket, reklámnyomtatványokat is tanulmányozhatnak, kávéházi újságkeretekben a korszak divatlapjainak másolatait lapozgathatják. TV-képernyőn pedig 1930-as 1940-es évekbeli filmrészleteket nézhetnek.