A múzeumok néprajzi gyűjteményeiben számtalan tárgy található, ezek azonban nem vehetők kézbe, nem próbálhatók ki. A foglalkozás ezekből - az egykor hétköznapi, ma már különleges tárgyakból - mutat be jó néhányat, úgy, hogy nem csak nézni, de megfogni, és használni is lehet minden egyes darabot.
|
A különleges szerkezeteket, működésüket "testközelből" mutatja be a foglalkozás, amelyben a "lisztesmolnárok" életébe is bepillanthatunk.
|
A résztvevők foglalkozáson megismerkedhetnek a kemence típusaival, a kemence működésével, valamint használatával is.
|
Egy különleges faragási stílust ismerhetünk meg, a pásztorfaragást. A pásztorok, ezek a puszta törvénye által megkeményített emberek szabadidejükben különleges és változatos motívumokkal díszítették használati eszközeiket.
|
A Dél-Alföldön használt népi hangszerek tematikus bemutatása, ismertetése és megszólaltatása. Az énekzenei oktatásban szereplő paraszti hangszerek élményszerű megismerése.
|
A fazekasság az egyik legősibb népi mesterségünk, amelynek fontosságát számos honfoglalás kori régészeti lelet is tanúsítja.
|
A foglalkozáson kézbe vesszük a félelmetes visszacsapó íjat, megismerjük felépítését, megérezzük az ebben az ősi fegyverben rejlő erőt, mely rettegésben tartotta az akkori legnagyobb birodalmakat is.
|
Évezredek tapasztalatai tanították az embereket, miképpen használják legjobban ki egyik legnagyobb kincsüket, a bőrt.
|
Igazi Kalandban lesz részünk, ahol barangolásunk során megtudjuk, milyen kincseket rejt közvetlen környezetünk, akár városban (???), akár falun élünk.
|
A foglalkozás bemutatja a magyar hadtörténelem nagy eseményeit, fontos csatáit. Alátámasztjuk, vagy éppen megcáfoljuk a bemutatott eseményekhez kapcsolható általános téziseket.
|
A népmesei elemekkel teleszőtt foglalkozáson a gyerekek megismerkedhetnek a Dél-Alföld népi kultúrájával. Az óra során végigkísérhetik a főhős életének egy szakaszát, amelynek ők is aktív részeseiévé válnak: próbatételeken át segítik az ifjú halászt, hogy szerelmét megtalálja.
|
A körülbelül egy órás túra keretében a tanulók bejárhatják a Nomád Parkot, ahol jurtákba, földházba, boronaházakba léphetnek be, s akár 1000 évet is utazhatnak az időben.
|
A tankert létesítésének célja, hogy bemutassa az érdeklődők számára a biogazdálkodás módszereit és a környezetbarát gondolkodásmódra ösztönözze az ide látogató gyerekeket.
|
Saját magunk készítette vesszőkosárban vihetjük haza élményeinket Ópusztaszerről. Az alkotás öröme mellett sok érdekes dolgot is megtudhatunk a kosárfonás népi mesterségéről, technikájáról, a felhasználható anyagokról.
|
A gyerekek kézműves irányításával önmaguk válnak alkotóvá, felismerhetik a "semmiből valamit teremtés" örömét, az anyag megmunkálásának folyamatát; az elkészített munkákat pedig haza lehet vinni.
|
A Nomád Parkban elsajátítható ezt az ősi fonási technika. A honfoglalás korában használatos anyagokból, jellegzetes mintákat felhasználva készíthetik el a tanulók ma is divatos, egyedi öveket, karkötőket.
|
A foglalkozás Tisza-vidéki táj és ember kapcsolatát mutatja be az ármentesítés előtti időben. Célunk a témára vonatkozó földrajzi, történelmi, irodalmi ismeretek új összefüggésekbe helyezése.
|
Dédanyáink már-már elfeledett praktikáival ismerkedhetünk meg, melyek segítségével betekintést nyerünk a mosógép előtti világba, ahol többek között a mosószappan, hamu, ecet és szódabikarbóna volt a mosó asszonyok eszköze.
|
Birkagyapjú, víz és gyúrás: az így készült ősi textil, a nemez alkalmas ruhakészítésre, szőttesnek, a jurta vízhatlan befedésére, de akár virágot és labdát is könnyedén készíthetünk belőle.
|
Az írás az emberi kultúra egyik legfontosabb része. A rovásírás használata népünknél is több ezer éves múltra tekint vissza.
|
Hajfonatkorong, tarsolylemez, poncolás, préselés, ötvösiszap... Ilyen és ezekhez hasonló kifejezésekkel találkozhatunk a kézműves foglalkozáson, amelyen alkalmunk nyílik megismerni a magyarságra jellemző díszítőmotívumokat és beleshetünk a különleges tiszteletnek örvendő ötvösök munkájába is.
|
A középkori latin írásbeliség őrizte meg számunkra, hogy mi történt a honfoglalás idején. Krónikaíróink lejegyezték mindazt, ami szájhagyomány útján fennmaradt az emlékezetekben.
|
Boszorkánykonyha vagy patika? Az ördög füve vagy gyógynövény? A résztvevőkkel a szeri templom romjai közé lépve majd' tíz évszázadot utazunk vissza az időben.
|
A kemencében sütés tudományába avatjuk be a diákokat: dédanyáink is egymástól tanulták, és mi is megtudhatjuk, mitől lesznek igazán ízletesek az asztalunkra kerülő, kelt tésztából készült finomságok.
|
A lóval és "honfoglaló" gazdájával ismerkedhetnek meg a diákok a hagyományőrző közreműködővel tartott bemutató során.
|
A foglalkozás visszarepít bennünket abba az időbe, amikor őseink birtokba vették jelenlegi hazánk területét.
|