Fazekas Anna: „Öreg néne őzikéje" c. verses meséjét felhasználva, meséléssel illetve hagyományos diavetítéssel egybekötött foglalkozás.
|
A foglalkozás tanóra keretein belül, rövid számítógépes prezentáció segítségével zajlik. Az óra elsősorban a Mátra jellemző kőzeteivel ismerteti meg a gyerekeket.
|
Az óra nagyobb részében sztereo mikroszkóppal vizsgálunk meg rovarokat, azok részeit. Növényi részeket, ásványokat, stb.
|
Ezen a foglalkozások a gyerekek belekóstolhatnak a paleontológusok munkájába.
|
A természettudományi pavilon 3 szintjén zajló átfogó foglalkozás, melynek során 7 próbatétel vár a gyerekekre találós kérdésekkel, mondókákkal, mozgásos játékokkal.
|
Meleg nyári napokon a légi forgalom nagyon élénk. Ismerkedés a nappali és éjszakai lepkékkel, testfelépítésükkel, táplálkozásukkal, fejlődésükkel.
|
A gyerekek tanóra keretein belül ismerkednek meg az ősmaradványok kialakulásával, típusaival. Megismerhetik a paleontológusok munkáját, valamint hogy milyen szerepet töltenek be az ősmaradványok a geológiai kutatásokban.
|
A természetben, így nem a közvetlen környezetünkben élő állatok sokszor nem láthatóak számunkra. De mindig hagynak olyan jeleket, nyomokat, melyek alapján kitalálható, „kik" is élik az adott területen a mindennapjaikat.
|
A foglalkozás során a tanulók megismerkedhetnek azokkal a kétéltűekkel és hüllőkkel, amelyek a környezetünkben élnek, és amelyeket saját kertjeinkbe, parkjainkba csalhatunk, hogy részei legyenek a mindennapi életünknek.
|
Gerinctelen „lakótársaink"-ról beszélünk, akik a ház, lakás minden helységében, minden pontján jelen lehetnek valamilyen formában.
|
Az óra helyszíne az Orczy-kert. A gyerekek végigmennek a kertben található Madárbarát tanösvényen. Megismerkednek a mindennapi madárvédelem fontosságával, lehetőségeivel, a madárvédelmi eszközök fajtáival, helyes használatával.
|
A bennünket mindennapjainkban körülvevő fajok megismerése. Milyen állatokat láthatunk köztereken, utcákon, kertjeinkben, stb. Hogyan védhetjük, óvhatjuk ezeket, mit fontos tudnunk róluk.
|
Ismerkedés az erdővel, interaktív játék segítségével. „Ki ne ismerné Mohát és Páfrányt, a fatönkházikó két apró lakóját, az áfonyára mindig éhes két kis kópét?" De most nem róluk szól a mese, hanem igazi növényekről és gombákról.
|
Az állatvilág rendkívül gazdag és változatos forma és színvilágának bemutatása, röviden kitérve a kialakulás okaira.
|
Képzeletbeli erdei barangolásunkon figyeljük meg az erdő legkedvesebb élőlényeit, a madarakat. Tulajdonságaikról, szokásaikról, „érdekes madarakról" beszélgetés, Miért állandó vagy költöző egy madár?
|
Évszakonként komplett foglalkozás a természet, a növények, állatok és környezetük változásairól.
|
Az erdő szintjei, gyökértől a lombkoronáig. Melyik állat hol lakik? Hogy érzik magukat az állatok télen és nyáron az erdőben? És hol lehetnek a többiek? Mi is az a téli álom? Megismerkedünk olyan állatokkal ás szokásaikkal, amelyek átaludják a telet. Óriás kirakón egy különleges fa jelenik meg.
|
Hazánkra jellemző erdei életközösség bemutatása. Az óra második felében a kiállítás alsó szintjén körbejárjuk egy kocsánytalan tölgyet.
|
Vizeink, vízpartjaink jellemző állatfajainak, azok életmódjának, táplálkozásának bemutatása. Érdekes példákon keresztül megvizsgáljuk, hogyan is állnak egymással és környezetükkel kapcsolatban.
|
Népmesék feldolgozásán keresztül az állatok megismerése a való életben. Mese és valóság összehasonlítása. Bábok, hangkeltő eszközök, énekek-mondókák segítségével.
|