Foglalkozásainkon az életkori sajátosságokhoz igazodva más-más nyelvezettel, eszköz- és anyaghasználattal közelítünk meg egy témát. A programjaink komplexek, a dialógusra építő múzeumi sétát alkotójellegű, játékos, interaktív mozzanatok egészítik ki.
A foglalkozásokon való részvételhez előzetes bejelentkezés, időpontegyeztetés szükséges, minimum 2 héttel a foglalkozás előtt, a
muzeumpedagogia@ludwigmuseum.hu e-mail címen, vagy a 06-1-555-3477 telefonszámon.
Aktuális foglalkozásokJátékhatár - A no pain no game című kiállításhoz kapcsolódó foglalkozásMilyen hatással van ránk a játék? A játék kizárólag szórakoztató, öncélú tevékenység vagy tanulunk belőle, fejlődünk általa? Miben más a valós térben, igazi tárgyakkal folytatott játék, amikor az ember egy másik emberrel működik együtt (vagy küzd ellene) és milyen amikor egy ember valamint egy gép között jön létre játékhelyzet? A foglalkozás alatt a művészek által fölvetett nézőpontból próbáljuk megvizsgálni a videojáték hatását a társadalomra, a személyiségre. Valamint röviden betekintünk a videojátékok történetébe is.
A Ludwig Múzeumban bemutatott játékok komoly üzeneteinek megértéséhez, most játszanunk kell!
A foglalkozást elsősorban felső tagozatos és középiskolás diákoknak ajánljuk.
Film-kép! - A Fényképezte: Zsigmond Vilmos kiállításhoz kapcsolódó tematikus foglalkozásA XIX. század talán legközismertebb találmánya a fotográfia volt (1839). Alig több mint ötven év múlva a Lumière testvérek megmozgatták az állóképet, hogy a XX. század elején már az első színes- és hangosfilm kísérletekre is sor kerüljön. A technikai vívmányt gyorsan birtokba veszi a tudomány, az ismeretterjesztés, a szórakoztatóipar és a művészet. 2013-ban megnyílt az első 4D-s moziterem is Budapesten.
A Fényképezte Zsigmond Vilmos című kiállításban újra egymásra talál a fotó és a film. A kiállításon közel százötven kép látható, amelyek mellett az Oscar-díjas operatőr filmjeinek részletei peregnek.
A programhoz két foglalkozás választható:I. A programunkon röviden foglalkozunk a fotó és a film történetével. Megfigyeljük, miben hasonlít, és miben különbözik a két (művészeti) technika, majd a kiállított képek felhasználásával elkészítjük „saját” film-képeinket.
A foglalkozást egyaránt ajánljuk általános- és középiskolai csoportok számára.
II. A kiállítás után betekintünk a filmkészítés és az operatőri munka alapjaiba, előtérbe helyezve a beállítások, a megvilágítás, a kompozíció témaköreit, emberi arcokat világítunk meg, amit majd lefotózunk és megfigyeljük, hogy a hideg és a meleg tónusú megvilágítás milyen hangulatot eredményezhet az egyes képeken. Kompozíció szempontjából összehasonlítjuk a narratív fotó lehetőségeit a filmből kifotózott képekével. A film nyersanyagát is szemügyre vesszük: 35 mm-es filmre különböző eszközök segítségével karcolunk kísérletként, a film faktúrájának alakíthatóságát modellezve.
A foglalkozás elsősorban a középiskolás korosztály számára ajánlott.
Ajánlás műveltségi területhez: ember és társadalom, ember és természet, művészetek
Ajánlás iskolai órákhoz: rajz és vizuális kultúra, művészettörténet, média
Programjegy: 600Ft/fő
Általános iskola felső tagozat és középiskolaBetonszív – jelképek és szimbólumokVajon mit jelent, ha a Szabadságszobor tornázni kezd, ha a világirodalom remekei formaldehiddel töltött laboratóriumi üvegedénybe kerülnek, ha a művész hímezi ki betonszíveket piros cérnával?
A foglalkozáson nemcsak azt vizsgáljuk meg, mit jelentnek a szimbólumok, hanem azt is, hogyan jönnek létre.
Emberek a körtérenKi vagyok én, miben különbözöm a többiektől, miben különböznek tőlem mások. El tudjuk-e fogadni a másikat olyannak, amilyen? Nehéz-e toleránsnak lenni? Mi történik, amikor a társadalom, egy közösség nem tolerál egy társadalmi csoportot? Milyen lehetőségeink vannak arra, hogy elmondjuk a véleményünket, és megváltoztassuk negatív társadalmi jelenségeket (diszkrimináció, rasszizmus, antiszemitizmus)? Mit jelent a politikai és a civil aktivitás.
A programot egy oktató film vezeti fel. A foglalkozás a Zahor Alapítvány támogatásával készült.
Idő vanA program alatt egy időkapszulát készítenek a gyerekek, miközben megismerkednek a gyűjteményi kiállítás idővel foglakozó alkotásaival, az idő kortárs művészeti megjelenítésével.
KözépiskolaFotó a kortárs művészetbenA kortárs művészek szívesen alkalmazza a fotótechnikát, igaz, ma már leginkább a korszerű digitális eszközöket veszik kézbe. A foglalkozáson megismerkedünk a fotóhasználat művészi lehetőségeivel és a kiállításon szereplő fényképekkel, fotóalapú munkákkal. A programot médiaórákhoz is ajánljuk.
Ami a tanagyból kimaradtProgramunk a XX. század második felének illetve a kortárs művészet középiskolai művészettörténet, rajz és vizuális kultúra tantárgyak ismeretanyagát rendszerezi. A program két részből áll: egy Pp-prezentációból és egy múzeumi sétából. A prezentáció iskolai keretek között is megvalósulhat.
ÚJDONSÁG - A LUDWIG HÁZHOZ MEGY!A program keretében megfordulnak a szerepek: a múzeum keresi fel a (leendő) múzeumlátogatókat. Célunk, hogy a kihelyezett múzeumpedagógiai foglalkozásokkal, minél szélesebb körben ismertessük meg a kortárs képzőművészetet, illetve a Ludwig Múzeum kortárs művészeti gyűjteményét.
A jelenleg választható foglalkozások:Holdból kör, égből kék – mi a csuda is az absztrakt művészet?A foglalkozáson bemutatjuk, hogyan jönnek létra az „egyszerűsítő”, absztrakt képek, mit jelenthetnek az egyszerű formák, s miért lényegesek a színek a festményeken. Több alkotó-jellegű feladat is szerepel a programban.
ajánlott korosztály: általános iskola alsó- és felső tagozat
A téma az utcán hever… – street art: graffiti, stencil, köztéri akciókAz utcán megjelenő graffitikat sokféleképpen ítélik meg az emberek: ki vandalizmusnak, ki művészetnek tartja. A foglalkozás célja nem ennek eldöntése, hanem az, hogy beszéljünk, vitatkozzunk róla, s közelebb kerüljünk ehhez a mindenkit érintő vizuális jelenséghez.
ajánlott korosztály: 7.-től a 12. évfolyamig
Az optikán túl – fotó- és hiperrealizmusA huszadik század egyik legnépszerűbb festészeti irányzata versenyre kel a fényképező gép optikájával, objektivitásával. A foglalkozáson megismertetjük az irányzat előzményeit, szellemi hátterét valamint válogatást mutatunk be a legjelesebb alkotók műveiből, melyek közül több, a Ludwig Múzeum gyűjteményében található.
ajánlott korosztály: 7.-től a 12. évfolyamig
Ami a tananyagból kimaradA foglalkozás és vele azonos című prezentáció a rajz-és vizuális kultúra valamint a művészettörténet érettségire való felkészülést segíti. Olyan műveket válogattunk a Ludwig Múzeum gyűjteményéből, amelyek közvetlenül vagy közvetve kapcsolódnak a vizsgák követelményeihez.
Kérhető még e program a keretében A XX. század második felének képzőművészeti irányzatai, jelenségei című hatvan perces előadás is.
ajánlott korosztály: 9.-től a 12. évfolyamig
Kapcsolat:e-mail:
muzeumpedagogia@ludwigmuseum.hutelefon: 06-1-555-3477
Előzetes egyeztetés szükséges, minimum 2 héttel a foglalkozás előtt!
Vidéki kiszállás is megoldható.
Egy tanévben egyszer keresünk fel egy iskolát, kivéve, ha az iskola a kihelyezett program után ellátogat a múzeumba: mert akkor a Ludwig újra házhoz megy.