2025.04.02.

Földi 270

2025.03.31.
Dobó István Vármúzeum

Lenkey-tematikus hetek a Dobó István Vármúzeumban

2025.03.17.
Szabadtéri Néprajzi Múzeum

Bőröndmúzeum

2025.02.12.
Gyulai Vár

Megújul a gyulai vár

Néprajzi Múzeum - Budapest
Néprajzi Múzeum látványterv
Cím: 1146, Budapest Dózsa György út - Ötvenhatosok tere
Telefonszám: (1) 473-2400
Nyitva tartás: K-V 10-18
2025.04.13.
hír
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
A kivetkőzés kifejezés arra a folyamatra utal, amikor a parasztság a tradicionális falusi népviseletet elhagyva, városi esztétika szerint kezdett el öltözködni. Ezt a folyamatot dolgozza fel szobraiban Tóth Lala textilművész, aki Korniss Péter fotográfus munkájából inspirálódva kezdett el foglalkozni a paraszti kultúra hanyatlásával az öltözeten keresztül.
Tóth Lala Kivetkőzés című textilszobrai
„A népviselet elhagyásának ugyan különböző okai lehettek (gazdasági ok, vélt társadalmi felemelkedés, kényelem, félelem, lázadás), az egyéni elbeszélések szerint ez a cselekedet minden érintett életében fontos, érzelmileg megterhelő eseménynek, mérföldkőnek számított. Az öltözet gyakran a személyiség kifejezésére szolgál, ugyanakkor az egyén és a viselet oda-vissza hatnak egymásra — ez magyarázza a kivetkőzés identitásformáló erejét. A ruhaszobrok az immáron kiüresedett népviseletek szimbólumai: a tradicionális magyar viselet törékeny, mégis monumentális emlékművei. Kötött anyagból készültek, ezzel is utalva a már eltűnt belső tartalomra, amely a matériát egykor belülről feszítette” – összegezte Tóth Lala textilművész, aki az alkotói folyamat során a magyarok lakta tájegységek viseleteit tanulmányozta, ezeknek a sematikus sziluettjéből indult ki. A Néprajzi Múzeum nyugati oldalán (Hősök tere felől) kiállított két mű a széki és az Alsó-Garam menti viselet alapján jött létre.

„Bár a ruhaszobrok önmagukban is értelmezhetők, újabb jelentést kapnak a test köré helyezve. A dokumentáció során a modellek mai formális öltözéket viseltek, amely körül pluszrétegként lebeg a múlt örökségét megjelenítő ünneplőruha. Jelentésük a Néprajzi Múzeumba kerülve tovább bővül. A gyűjtemény tárgyaival együtt arra reflektálnak, hogy a viseletek formájának és tartalmának dinamikus viszonya miképp teremt meg különböző értelmezéseket és magatartásokat a viseletet használók körében. Ezzel összefüggésben azt is felvetik, miképp ragadható meg a viseletkutatás múzeumi gyűjteményezésben is megnyilvánuló útkeresése” - fogalmazta meg Budavári Veronika, kurátor, néprajzos-muzeológus. Az ő munkája az az installáció is, amely a Néprajzi Múzeum keleti oldalán Digital remix fogadja a látogatókat. A szamuráj és a matyó menyecske alakjai a Néprajzi Múzeum magyar és nemzetközi tárgyanyagára utalnak. Öltözeteik fő alkotóelemei a gyűjteményi munka segédeszközeiként használt nyomtatott QR-kódok és a festékszalagok, melyek a Múzeum költözési folyamata végén hulladékként jelentkeztek. Újrahasznosításuk tiszteletadás a műtárgyakban megmutatkozó számtalan kézműves technika és a láthatatlan múzeumi munka előtt. 

A Néprajzi Múzeum az elmúlt években számos projektben működött együtt kortárs művészekkel. A kutatási és kiállítási munkába bevont alkotók nem olyan kérdésekre keresnek megoldást, amelyek a múzeum kutatási és kiállítási gyakorlatából hiányoznának, hanem azzal, hogy egy másik eszközkészlettel, fogalomhasználattal rendelkező terület gyakorlatát emelik be, sokkal színesebb, árnyaltabb válaszok születhetnek.