Eseménynaptár
2025. április
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
2025.04.19. - 2025.04.19.
Balassagyarmat
2025.04.19. - 2025.04.21.
Eger
2025.04.18. - 2025.04.21.
Ópusztaszer
2025.04.18. - 2025.05.24.
Kiskunhalas
2025.04.17. - 2025.04.17.
Fülek
2025.04.17. - 2025.05.17.
Budapest
2025.04.17. - 2026.01.04.
Szentendre
2025.04.16. - 2025.04.16.
Budapest
2025.04.16. - 2025.04.16.
Budapest
2025.04.16. - 2025.04.16.
Budapest
2025.04.16. - 2025.05.11.
Szombathely
2025.04.16. - 2025.05.16.
Nyíregyháza - Sóstó
2025.04.15. - 2025.04.15.
Érd
2025.04.14. - 2025.04.14.
Eger
2025.04.14. - 2025.12.12.
Budapest
2025.04.11. - 2025.06.28.
Tatabánya
2025.04.11. - 2025.05.23.
Dunaújváros
2025.04.11. - 2025.07.27.
Hódmezővásárhely
2025.04.10. - 2025.08.28.
Szekszárd
Janus Pannonius Múzeum - Modern Magyar Képtár - Pécs
Cím: 7621, Pécs Papnövelde u. 5.
Telefonszám: (72) 514-040
Nyitva tartás: K-V 10-18
2025.04.26. - 2025.09.21.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Egyéni belépő felnőtteknek
3000 HUF
Egyéni belépő diákoknak
1500 HUF
Egyéni belépő nyugdíjasoknak
(az összes pécsi kiállításra, 72 órán belül)
1500 HUF
Egyéni kombinált belépő felnőtteknek
(az összes pécsi kiállításra, 72 órán belül)
9000 HUF
Egyéni kombinált belépő diákoknak
(az összes pécsi kiállításra, 72 órán belül)
4500 HUF
Egyéni kombinált belépő nyugdíjasoknak
1500 HUF
A kiállítás Molnár Farkas, az építészként és a pécsi bauhäuslerek egyikeként számon tartott művész-polihisztor életművének képzőművészeti szegmensét kísérli meg bemutatni. Természetesen a teljesség igénye nélkül, viszont koncentrálva az újonnan előkerülő, eddig jórészt ismeretlen művekre. Így minden bizonnyal a képzőművész Molnár Farkas munkásságának mindeddig legtöbb művet felsorakoztató áttekintése jön létre.
Molnár Farkas - Orvieto (1921)
Az idővel egyre inkább az építészeti gondolkodás primátusának alárendelődő, de hagyományos műformákban és technikákban (festészet, rajz, a sokszorosított grafika különböző válfajai) megnyilvánuló képzőművészeti tevékenység nem búvópatakként, nem a tervezői munka szükségszerű velejárójaként, hanem önállóan is érvényes, jól leírható pályaívvel rendelkező vonulatként van jelen az életműben. Molnár Farkas ugyanis festőnek készült, felsőfokú tanulmányait 1915-ben a budapesti Képzőművészeti Főiskolán kezdte meg, ahonnan két szemeszter után iratkozott át a Műszaki Egyetem építészmérnök szakára.

Az alkotói pálya hangsúlyait és irányváltásait az életút olykor szeszélyesnek tűnő kanyarulatai meghatározó módon befolyásolták, jól érzékelhető szakaszokat jelölve ki a rendkívüli sokoldalúságról tanúskodó életműben. Az első világháború utáni politikatörténet lokális fordulatai – például Pécs 1918–1921 közötti szerb megszállása – is szerepet játszottak abban, hogy Molnár Farkas budapesti építészeti tanulmányait megszakítva, szülővárosában lett vérbeli képzőművésszé, itt csatlakozott a Gábor Jenő szervezte és Dobrovics Péter által elnökölt Pécsi Művészkörhöz, itt lett szárnyait bontogató tervező-grafikusként és művészeti publicistaként a rövid életű Krónika folyóirat munkatársa. A pályakezdés dokumentumait és a korai pécsi rajzokat, festményeket a kiállítás önálló egységként mutatja be, csakúgy, mint az 1921 tavaszán Stefán Henrikkel és Johan Hugóval közösen tett itáliai tanulmányút termését: a helyszínen készült rajzokat és az azok alapján, a hazatérés után festett tájképeket, városképeket. Különös módon ezek a képtémák képezik annak az új pályaszakasznak, a weimari Bauhausban eltöltött időnek (1921–1924) nyitányát, ami egyszerre jelenti Molnár számára a festői intenciók folyamatosságát és az orientációnak az építészeti gyakorlat felé történő eltolódását. Szimbolikus jelentőséget is tulajdoníthatunk annak a ténynek, hogy a kiválóan rajzoló, ám építész végzettséggel még nem rendelkező fiatalembert 1922-től az intézmény vezetője, a huszadik századi építészeti modernizmus egyik legnagyobb hatású képviselője, Walter Gropius az iskolán belül működő magán tervezőirodájában alkalmazza, - a szintén pécsi Forbát Alfréddal együtt.

Ezzel egy időben kerül sor a Bauhaus grafikai műhelyében az itáliai emlékképek feldolgozására és sokszorosítására. A Stefán Henrikkel közösen összeállított, hat-hat litografált lapból álló Itália-mappa 1922-ben jelent meg. Abban az évben, amikor Molnár megkezdi és egyrészt műszaki- másrészt festői-rajzi megoldásokkal kidolgozza az 1923-ban Weimarban bemutatott „Rote Würfel”, a Vörös kockaház terveit, s amikor azt az általa a növendékekből szervezett nemzetközi KURI (Konstruktív, Utilitár, Racionell, International [sic!]) csoport emblémájaként, saját szavaival „Világ – KURI”-ként hozza nyilvánosságra az építészet felsőbbrendűségét hirdető manifesztumában. Ez a „projekt” egyszerre modellezi a Bauhausban folyó oktatás/termelés összművészeti irányultságát és az építészi, festői, tervező grafikusi és írói képességekkel is megáldott fiatal növendék „akcionista” karakterét. Épp ezért nem is mindig könnyű szétválasztani az életműben a képzőművészeti műformákat az építészeti és alkalmazott grafikai produkcióktól. Az oeuvre komplexitásában egyik a másiknak ihletője, ahogyan azt a kiállításnak a weimari éveknek szentelt fejezetei is bemutatják. Ez az önmagán belül is részekre tagolható periódus dokumentálja a Gropius-szal való együttműködést, az építészet, mint festői és rajzi téma érvényesülését, az orosz (Liszickij, Malevics) és a holland (Theo van Doesburg) impulzusok hatását, valamint az 1923 körüli hidegtű- és rézkarc lapokon az épület és az ember hol lírai-poétikus, hol utópisztikus kapcsolatát, az „új Árkádia” eszményének képi megfogalmazását.

Ez utóbbi műcsoportba tartozik kiállításunk címadó darabja, a „Fiú légijátékszerrel” című lap is, melynek emlék-funkciója ugyancsak kettős. Egyrészt idézi a pécsi gyermekkort, amikor Molnár Farkas és fivérei házilag barkácsolt repülőmodellekkel játszottak és fényképezkedtek, másrészt konkrétan utal a Bauhaus szabadtéri sárkányünnepeire, amelyekhez Molnár több változatban is tervezett rajzos szórólapokat. Ezt a hátteret látszik igazolni a lap eredeti német címe, „Drachensteiger” is. A figurális, tehát nem műszaki-architektonikus vonatkozású (mert ilyenek is keletkeztek szép számmal) sokszorosított grafikáknak ez a csokra – néhány festménnyel, linómetszettel együtt – egy másik idillikus epizód megidézésére is alkalmat ad: a Weimarhoz közeli hellerau-i, Dalcroze mozgásművészeti iskolában megismert Marie-Luise Morgenroth-tal szövődött szerelmi kapcsolatra. Ennek emlékeként maradt fenn az a húszas évek során „Marlu”-nak ajándékozott kollekció, ami az ő leányának, Ruth Betlheimnek adománya révén került a zágrábi Modern Művészeti Múzeum gyűjteményébe. Ezek, a háborús viszontagságok után is nagyrészt együtt maradt, és most kiállításunkon együtt szereplő művek önmagukban is képesek volnának a weimari időszakot reprezentálni.

Molnár 1925-ben végleg hazatért, de Budapesten élve is megőrizte, ápolta Weimarban kialakult szakmai és baráti kapcsolatait. Egyrészt Bortnyik Sándorral (akit 1922-ben ő hívott Bécsből Weimarba) közös avantgárd/dadaista vállalkozásokba fogott (Zöld Szamár színház, Uj Föld folyóirat), másrészt itthon befejezett építészmérnöki tanulmányai és diplomája birtokában sajnálatosan rövid távú tervezői együttműködést folytatott a repatriálni próbálkozó Breuer Marcellal. Ebben az új helyzetben festői működésének intenzitása már alábbhagyott. Ráadásul ennek a relatíve „kései” időszaknak (1925-26-ot írunk) a termése is jószerével csak fényképekről, sajtóbeli közlésekről ismert. E lappangó vagy elveszett festményeken, amelyek stílusa közel áll a jóbarát Bortnyikéhoz, már főszerepet játszik az addig kulisszaként, függelékként vagy éppen staffázs-elemként kezelt architektúra. Ezek a festmények egyértelműen a színpad világában is jártas építész olykor ironikus, néha önironikus víziói. A bauhäusler múltjával, a nemzetközi építészeti szervezetekben (CIAM, CIRPAC) betöltött funkcióival tekintélyt szerzett művész a húszas években tagja lesz Pécsett a Képzőművészek és Műbarátok Társaságának, Budapesten a KUT-nak, de ezeken az eredetileg festőket tömörítő fórumokon jobbára építészeti terveket mutat be, amelyek nem képezik kiállításunk tárgyát. Azonban nem csak hiányokról, veszteségekről számolhatunk be. A Janus Pannonius Múzeum kiállításának tervét egy ismeretlen, a pécsi vásárban felbukkant Molnár Farkas-festmény szenzációszámba menő azonosítása indította el. Az előkészítő munka során több újabb tétellel gyarapodott az életmű. Feltehető, hogy ennek a folyamatnak még nincs vége.

A 2025. április 25-én nyíló kiállításon a Janus Pannonius Múzeum saját anyagán kívül a művész rokonságától, magángyűjtőktől, magyar- és horvátországi közgyűjteményekből, valamint a zágrábi Marinko Sudac gyűjteményből kölcsönzött műtárgyak láthatók.