Eseménynaptár
2025. április
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
2025.04.19. - 2025.04.19.
Balassagyarmat
2025.04.19. - 2025.04.21.
Eger
2025.04.18. - 2025.04.21.
Ópusztaszer
2025.04.18. - 2025.05.24.
Kiskunhalas
2025.04.17. - 2025.04.17.
Fülek
2025.04.17. - 2025.05.17.
Budapest
2025.04.17. - 2026.01.04.
Szentendre
2025.04.16. - 2025.04.16.
Budapest
2025.04.16. - 2025.04.16.
Budapest
2025.04.16. - 2025.04.16.
Budapest
2025.04.16. - 2025.05.11.
Szombathely
2025.04.16. - 2025.05.16.
Nyíregyháza - Sóstó
2025.04.15. - 2025.04.15.
Érd
2025.04.14. - 2025.04.14.
Eger
2025.04.14. - 2025.12.12.
Budapest
2025.04.11. - 2025.06.28.
Tatabánya
2025.04.11. - 2025.05.23.
Dunaújváros
2025.04.11. - 2025.07.27.
Hódmezővásárhely
2025.04.10. - 2025.08.28.
Szekszárd
Gorka Géza Kerámiamúzeum - Verőce
A múzeum épülete
Cím: 2621, Verőce Szamos utca 22.
Telefonszám: (30) 717-7206
Nyitva tartás: IV.1 - X.31.: P 9-13, Szo-V 10-16
A többi napon előzetes bejelentkezés alapján (48 órával előbb)
XI.1 - III.30.: csak előzetes bejelentkezés alapján
A kiállítás már nem tekinthető meg.
2006.04.22. - 2006.06.18.
időszaki kiállítás
Ha tetszik, ossza meg másokkal is:
Múzeumi belépők, szolgáltatások árai:
Belépő felnőtteknek
600 HUF
Belépő diákoknak
300 HUF
Belépő nyugdíjasoknak
300 HUF
Csoportos tárlatvezetés magyar nyelven
4000 HUF
/ csoport
Csoportos tárlatvezetés magyar nyelven diákoknak
2000 HUF
/ csoport
Bereczki Katalin pályája kezdetétől mélységes vonzódást érez az ősi kultúrák iránt. Először 1993-ban sikerült eljutnia a hopi indiánokhoz, majd következő évben Afrikában, a Mali Köztársaságban, a dogonok között tölthetett pár hetet, azóta szinte minden évben visszatér hozzájuk.
Részlet a kiállításból
Élete nagy élménye, hogy láthatta az afrikai fazekas asszonyokat dolgozni, akik drága berendezések nélkül a legegyszerűbb eszközökkel is meg tudják teremteni a tökéletesen funkcionáló edényeiket, ismerik a tartós felületkezelést, a redukciós égetés titkait. Katalin együtt bányássza velük a nyersanyagot, vizezi, gyúrja, kézzel, lábbal egyengeti az agyagot, mindenben alkalmazkodik vendéglátóihoz, és nagyon figyel, de ő is tud nekik adni valamit. Olyan kemencéket épített agyagból, mely alkalmas főzésre, sütésre és az agyagtárgyak kiégetésére, mert az ottani fazekasok sem a korongot, sem a kemencét nem ismerik. Azóta is járja Afrikát, Európát, eleget tesz a meghívásoknak és építi az agyagkemencéket.

Munkáiban felidéződik az utazások során tanultak szellemisége. Erősen samottos agyagból készült tárgyait gyakran raku mázzal égeti. Ez olyan redukciós eljárás, melynek során a fémoxidok visszaalakulnak fémmé és csillogó, semmihez sem hasonlítható réteget alkotnak a kerámia felületén.

A tárlat talán legizgalmasabb darabjai a fém és samottos agyag kombinációjából készült maszkok. Afrikában Katalinra nagyon mély benyomást tett a feketék tánca, aminek fontos kelléke a maszk. Olyan szimbolikus ereje van, hogy a táncosok az álarc segítségével lélekben azonosulhatnak azzal a lénnyel, akit a maszk megjelenít. Így a csúnyák széppé válhatnak, a gyávák bátorrá, a gyermeket óhajtók termékennyé. Katalin agyagfejei az afrikai inspirációkon túl emlékeztetnek a sámánmaszkokra, a busó fejekre, de a középkori lovagok páncélba szorított arcát is idézik.

Sokszínű oeuvre-jébe beleférnek a funkcionális edények, a figurális szobrok és a szimbolikus tárgyak egyaránt. Az utóbbiak megformálásában el tudott jutni a legelemibb, legtisztább formákig, akár a lecsiszolt kavicsok tökéletességéig.

Verőcei tárlatán életművének inkább a természeti népek által ihletett darabjait láthatjuk, melyek a legnagyobb otthonossággal találták meg helyüket a Gorka család kerámiai mellett.

Köpöczi Rózsa